Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Forurensing og grøntareal påvirker risiko for astma/allergi

Ingrid Nordeide Kuiper disputerer 17.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Effects of air pollution and greenness on asthma and allergy — over time and across generations".

Forekomsten av astma og allergi har økt de siste tiårene. Arvelig disposisjon og miljøfaktorer spiller en rolle i økningen, men den eksakte årsaken er fremdeles ukjent. Forskere har forsøkt å kartlegge flere ulike miljøfaktorer, hvorav luftforurensing og grøntarealer er noen. Det er kjent at eksponering for høye nivåer av luftforurensing gir økt risiko for utvikling av lungesykdom samt akutt forverring av allerede eksisterende lungesykdom, men det er behov for å vite hvordan eksponering for relativt lave nivåer av luftforurensing gjennom livet og på tvers av generasjoner påvirker risikoen for astma og allergi. Angående eksponering for grøntareal har funnene fra tidligere forskning vært mer uklare, og ingen studier er gjort på eksponering gjennom livsløpet eller på tvers av generasjoner. Ved forskning på sykdomsrisikofaktorer på tvers av generasjoner er det noen ganger nødvendig å bruke helseopplysninger gitt av andre enn studiedeltageren selv, det er da avgjørende å validere opplysningene i forkant.

Avhandlingen bruker data fra generasjonsstudien RHINESSA samt adressehistorikk fra folkeregisteret for å regne ut individuelle eksponeringsdata. Valideringen av astmarapportering på tvers av generasjoner i RHINESSA-studien viste en moderat til god overenskomst, med en liten risiko for underrapportering av astma. Funnene videre i doktorgradsarbeidet viser at eksponering for luftforurensing gjennom livet øker risikoen for astmaanfall, høysnue og lavere lungefunksjon i voksen alder. Eksponering for grøntområder økte også risikoen for lavere lungefunksjon i voksen alder. Videre ble det funnet at foreldres eksponering for luftforurensing i barndommen gir økt risiko for at deres fremtidige barn får astma og høysnue. Mer forskning er nødvendig for å få en fullstendig forståelse av sammenhengen mellom eksponering for luftforurensing og grøntområder, og astma og allergi, men funnene er viktig for folkehelsen i debatten om hva grensenivåene for forurenset luft skal være.

Personalia

Ingrid Nordeide Kuiper (f. 1988), fra Bergen, er utdannet lege ved Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland (2015), og jobber nå som lege i spesialisering ved Barne- og Ungdomsklinikken, Haukeland Universitetssykehus (HUS). Doktorgradsarbeidet er utført ved Yrkesmedisinsk avdeling, HUS og Senter for internasjonal helse, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen. Hovedveileder for prosjektet har vært førsteamanuensis Ane Johannessen, med professor Cecilie Svanes og professor Thomas Halvorsen som biveiledere.