Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Identitetsutvikling som medisinstudent, lege og underviser

Eivind Alexander Valestrand disputerer 6.9.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Liminality and transformation".

Denne avhandlingen viser at å utvikle en personsentrert forståelse av medisinen kan være krevende for medisinstudenter og leger hvis det innebærer en endring av deres profesjonelle identitet. I møte med nye perspektiver kan de ha behov for å beskytte etablerte normer og deres selvforståelse. Motstand mot endring kan dermed forstås som en rasjonell beskyttelse av seg selv.

Gjennom tre forskningsartikler undersøker doktoravhandlingen hvordan medisinstudenter og utdannete leger utvikler sin profesjonelle identitet i møte med en personsentrert forståelse av medisinen. I avhandlingen analyseres essays fra medisinstudenter og intervjuer med legementorer med tanke på to viktige stadier i identitetsutvikling: overgangen fra lekperson til profesjonell, og den erfarne legens utvikling fra kliniker til mentor.

Avhandlingen indikerer at refleksjon over egne livserfaringer kan hjelpe medisinstudenter å bevege sin selvforståelse i retning av deres profesjonelle idealer. Studentene kan slik få en dypere forståelse for hvordan det er å være pasient. Tilsvarende kan legementorer knytte en sterkere relasjon med studenter gjennom å reflektere over sin egen profesjonelle identitetsdannelse.

I avhandlingen foreslås en ny definisjon av identitet som vektlegger hvordan mennesker er unike og komplekse, og som fokuserer på at identitet styrer hvordan et menneske forstår og ser verden.

Funnene i avhandlingen underbygger behovet for å utvikle støttende miljøer som legger til rette for personlig og profesjonell vekst blant medisinske fagpersoner. Slik kan medisinsk utdanning hjelpe både leger og medisinstudenter til å utvikle en praksis som er mer personsentrert, til fordel for både pasienter og helsepersonell.

Personalia

Eivind A Valestrand (f. 1989) er fra Åsane i Bergen. Han har fullført medisinstudiet med forskerlinje ved Universitetet i Bergen. Siden 2020 har han arbeidet som doktorgradsstipendiat ved Enhet for læring ved Det medisinske fakultet. Han har også vært tilknyttet Institutt for global helse og samfunnsmedisin. Hovedveileder har vært førsteamanuensis Monika Kvernenes, mens professorene Edvin Schei og Steinar Hunskår har vært biveiledere.