Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hvordan olympiske leker fremmer likestilling

Aneta Grabmüller Soldati disputerer 30.8.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Beyond the Game: The Role of Mega-Sport Events and Media in Shaping Gender Equality and Women's Empowerment".

Soldati har i sin doktorgradsavhandling undersøkt hvordan store sportsarrangementer, som De olympiske leker (OL), og mediedekningen av disse påvirker likestilling og styrking av kvinners posisjon i samfunnet. Gjennom en grundig analyse av medierepresentasjon og sosiale endringer, har Soldati forsket på Den internasjonale olympiske komitéens (IOC) rolle i å forme kjønnslikestilling gjennom media.

Soldati har brukt en blandet metodetilnærming, inkludert semi-strukturerte intervjuer, innholdsanalyse og tematisk analyse for å granske mediedekningen av OL i Tokyo 2020 og Beijing 2022. Funnene viser at IOC og mediene spiller en betydelig rolle i å forme offentlig oppfatning av kjønnsroller. Selv om det er gjort fremskritt i synligheten og fremstillingen av kvinnelige idrettsutøvere, eksisterer det fortsatt stereotype narrativer som utfordrer full likestilling i sportsmedia.

Avhandlingen fremhever nødvendigheten av mer proaktive, inkluderende og rettferdige tilnærminger i medierepresentasjon og idrettens styringsmekanismer for å fremme en mer kjønnsbalansert fremstilling av idrettsutøvere.

Kontaktinformasjon: Aneta Grabmüller Soldati Telefon: +47 982 89 254 E-post: aneta.grab@gmail.com

Personalia

Aneta Grabmüller Soldati er doktorgradsstudent ved Universitetet i Bergen, Det samfunnsvitenskapelige fakultet og i tillegg tilknyttet Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania. Hun har tidligere jobbet som IOC Young Leader og har en mastergrad i Sports Management. Aneta har publisert flere artikler om kjønnslikestilling og media i sportsammenheng.