Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

For en nevrodivers tolkning av retten til utdanning

Lucie Margot Ducarre disputerer 21.10.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The Right to Education of Autistic Children in International and European Law".

Hovedinnhold

Retten til utdanning er beskyttet i en rekke internasjonale menneskerettighetsinstrumenter og anses som en viktig forutsetning for å ivareta rettighetshavernes friheter og menneskerettigheter. Til tross for dette er det for flere befolkningsgrupper fremdeles utfordrende å ivareta retten til utdanning. Dette er særlig aktuelt for autistiske barn, hvis utdanningserfaring og resultater konsekvent rapporteres som spesielt dårlige. I avhandlingen blir det hevdet at disse utfordringene ikke bare er knyttet til gjennomføringen av rettighetene, men også knytter seg til utfordringer ved tolkningen av retten til utdanning. Mer presist, det blir hevdet at retten til utdanning, og spesielt begreper om kvalitetsutdanning og inkluderende utdanning, i all hovedsak har blitt tolket på en nevrosentrisk måte, isolert fra andre sentrale menneskerettigheter. Dette gjør at rettighetenes relevans for nevrodivergerende befolkningsgrupper, som autistiske barn, undergraves. I avhandlingen analyseres derfor retten til utdanning gjennom et nevromangfoldig og rettighetsbasert perspektiv. Avhandlingen består av fire artikler, samt kappen. Den første artikkelen undersøker autistiske barns opplevelser og erfaringer med utdanning. Den andre artikkelen retter oppmerksomheten mot prinsippet om kvalitetsutdanning, særlig individ- og identitetsmålene for utdanning, og hva disse innebærer i relasjon til autistiske barn. Artikkel tre og fire er dedikert til å kritisk analysere og utvikle en nevromangfoldig og rettighetsbasert tolkning av prinsippet om inkluderende utdanning. Avhandlingen konkluder med at en nevromangfoldig og rettighetsbasert tolkning av prinsippene om kvalitetsutdanning og inkluderende utdanning krever at autistiske barn blir gitt valgmuligheter innen utdanningstilbud og -settinger som tar hensyn til deres spesifikke funksjonsevne, identitet og rettigheter. Både utdanningstilbudet og -settingen må være rettet mot barnets holistiske utvikling og inkludering av barnet.

Personalia

Lucie Margot Ducarre (f.1991) har en master i rettsvitenskap fra Paris Panthéon-Assas. Doktorgradsprosjektet ble gjennomført ved Det juridiske fakultetet, Universitetet i Bergen. Hovedveileder var Linda Gröning (UiB) og biveileder var Ingun Fornes (UiB).