Hjem
Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Minoritetselevers språk ved skolestart

Gunhild Tveit Randen disputerer fredag 24. januar 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter».

Hovedinnhold

Utgangspunktet for avhandlingen er Opplæringslovens § 2-8, som gir minoritetselever rett til særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring basert på om de har oppnådd tilstrekkelige ferdigheter i norsk eller ikke. Minoritetselevers opplæringstilbud avgjøres slik av hvor gode de er i norsk, men man har per i dag ingen klar norm for hva som representerer tilstrekkelige norskferdigheter på ulike klassetrinn. Avhandlingen er en studie av fem minoritetsspråklige førsteklassingers språkferdigheter og om skolens kartlegging av disse ferdighetene. Ulike framstillinger av språkferdigheter utgjør viktige teoretiske bærebjelker i diskusjonen om hva tilstrekkelige språkferdigheter kan innebære for skolebegynnere. Ved hjelp av utvalgte skoleaktiviteter kartlegges elevenes språkferdigheter både på norsk og på morsmålet, russisk, for å få et helhetlig bilde av de samlede språkferdighetene, og elevens ferdigheter drøftes så i lys av skolens vurdering. 

Avhandlingen synliggjør hvordan de minoritetsspråklige førsteklassingene representerer ulike elevtyper med ulike språklige utfordringer relatert til det å være andrespråksbruker av norsk. I lys av dette diskuteres særlige utfordringer som ikke gjelder bare disse enkeltelevene, men større grupper av minoritetselever i skolen; for eksempel at mange elever hovedsakelig blir sett via det språket de er svakest i, både i klasserommet og i kartleggingssituasjoner. Med dette tydeliggjøres at minoritetselever ikke er en ensartet gruppe, men en elevgruppe med ulike behov og utfordringer, som fordrer ulike typer tilrettelegging fra skolens side. Kartlegging av elevenes morsmål kan, ifølge Randen, være et tiltak som kan gi skolen mer informasjon om elevers språklige og faglige utgangspunkt ved skolestart.

Personalia:
Gunhild Tveit Randen (1974) er cand. philol. i nordisk fra Universitetet i Bergen (1999), og har vært ansatt som høgskolelektor og stipendiat ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, siden 2001.

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.