Klageadgang for pasienter
Som pasient eller foresatt til mindreårige pasienter har du etter pasient- og brukerrettighetsloven rett til å klage.
Hovedinnhold
Hvem kan klage?
Pasienter og mindreårige pasienters foresatte har etter pasient- og brukerrettighetsloven rett til å klage. Dette gjelder i noen tilfeller også pårørende.
Hva kan jeg klage på?
Den som klager står helt fritt til å formulere hva det klages på, det kan for eksempel dreie seg om å klage på selve utredningen eller behandlingen, type behandling, kommunikasjonen og kontakten med student/veileder, studentens/veileders oppførsel eller andre forhold.
Merk at i og med at opplæringsklinikkene ikke er en del av det lovpålagte helsevesenet, omfatter imidlertid ikke klageadgangen rett til helse- og omsorgstjenester og transport (pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 2).
Hvordan går jeg fram for å klage?
Pasienter som ønsker å klage kan sende klage per brev til den aktuelle seksjonen, levere klage personlig i ekspedisjonen eller per epost. Dersom klager benytter epost, må svar sendes med ordinær post av hensyn til taushetsplikten (klinikkene ikke kan sende personsensitive opplysninger på epost). Foruten en beskrivelse av forholdet det klages på, bør klagen også inneholde opplysninger om pasientens (og foresattes) navn, fødselsnummer og kontaktinformasjon (postadresse og telefonnummer).
Hva skjer etter at klagen er mottatt?
Når en klinikk mottar en klage skal denne behandles så raskt som mulig, og om den opprinnelige vurderingen opprettholdes, skal klagen sendes videre til Fylkesmannen i Hordaland. Klagen skal vurderes og saksbehandles av klinikkleder og utgående svar skal godkjennes av instituttleder.
Lurer du på noe eller trenger du hjelp?
Dersom du som pasient har spørsmål om muligheten og retten til å klage, kan du ta kontakt med klinikkekspedisjonen enten ved oppmøte eller per telefon eller e-post.
Pasienter/pårørende skal få hjelp med å formulere og levere inn en klage dersom de ønsker dette.