Birger Solheim
Stilling
Førsteamanuensis, tysk litteratur, kultur og grammatikk
Tilhørighet
Forskergrupper
- Forskningsgruppen for Undervisning og Læring i Høyere Utdanning
- Forskergruppen Europas grenser
- LINGCLIM: Klimadebattens språkbruk og tolkninger
Kort info
Forskning
I artikkelen "Micro-ecotopic Power Lines" (Lexington books 2025) drøfter jeg hvordan fantasyromaner av Michael Ende, Cornelia Funke og Walter Moers tematisk og formelt utforderer det antropesentriske perspektivet i Antropocen. Fantasyromaner gir ofte stemmer til ikke-menneskelige aktører og aktualiserer en langt, geologisk tidsperspektiv som kan oppmuntre lesere til å se menneskets rolle på jorden på nye måter.
Artikkelen "Påfulgøya - en litterær hagefantasi med dyr, trær, planter og vann som aktører" (2025) tar for seg hvordan Thomas Hettches roman tematiserer ulike hagekonsepter og stiller spørsmålet: Hvoran menneske være «gartner» i et univers som deles med andre?
I en lengre analyse av Alfred Döblins roman Berlin Alexanderplatz („Wie Kneipen und Fleischindustrie Döblins Berlin der 20er Jahre in den Untergang treiben", 2021) diskuteres Döblins forståelse av den samfunnsmessige situasjonen i Berlin på 1920-tallet. Döblins litterære samfunnsanalyse er preget av hans virke som lege. Hovedpersonen, den tidligere straffedømte Franz Biberkopf, anstrenger seg for å leve et anstandig, og hvor vellykket dette er, blir i min analyse koblet til hvordan Biberkopf har det kroppslig og sunnhetsmessig. Om Biberkopf trekkes mot en kriminell løpebane eller et anstendig, samfunnsnyttig liv kobles i Döblins fortelling tett sammen med hva Biberkopf tar til av næring, f.eks. om det er vegetarisk eller anamalsk kost. Hovedpersonens metabolisme knyttes til etiske valg blant annet koblet opp mot dyrevelferd og dyrs rettigheter.
I 2018 utgav jeg boken Extremwandern und Schreiben på Böhlau Verlag. Boken har lange, utmattende, ukomfortable vandringer som tema, gjerne helt på grensen til det som mulig å gjennomføre. Boken tar for seg hvordan slike vandringer er litterært bearbeidet i tyskspråklig litteratur fra 1750 og fram til 1920.
I 2020 kom artikkelen "Weitwandern als Weg zum autonomen Denken. Ein literarisches Motiv von Goethe bis Stifter" hvor jeg ser på litterærere refleksjoner knyttet til den nære sammenhengen mellom hjernens funksjon og kroppslig bevegelse.
I tillegg til økokritikk har jeg over lengre tid vært opptatt av kvalitet i undervisning i høyrere utdanning, framfor alt knyttet til feltet akademisk skriving.
I 2013 gav jeg ut boken Akademisk skriving – en skriveveiledning (Cappelen Damm) i medforfatterskap med Simen Andersen Øyen og Anders Johansen.
I artikkelen "Engaging Tools for Dialogic Guidance in Higher Education" (2016) drøftes veiledningspraksisen som et lag av medarbeidere utviklet ved Akademisk skrivesenter, et pilotprosjekt i årene 2013-2015.
På Peter Lang kommer i 2025 artikkelen "Digitaler Literaturunterricht setzt neue Maßstäbe! Wie der Einsatz von Lernplattformen Studierende befähigen, sich komplexere akademische Kompetenzen anzueignen". Her gjør jeg rede for diaktiske nyvinninger i undervisning av litteratur innen en fremmedspråkskontekst. Spesiell vekt legges på bruken av digitale hjelpemidler i tiden etter Corona.
Formidling
Jeg har formidlet forskning gjennom filmer, podcaster og radiointervju både i Norge og i Tyskland. Her er noen eksempler:
Mari Eides podcastserie "Forskning til folket": Undervisning som formidling by Forskning til folket (spotify.com)
Pandeldiskusjon om skriving. PdD-podden mai 2020. Konferanse i regi av PhD. on track. Akademisk skriving - Live med PhD on Track - Universitetsbiblioteket (uio.no)
Radiointervju på P1, Opptur, 30. mai 2020. Tema: Vandringer i tysk litteratur.
Podcast på Bergen offentlige bibliotek: Ekstremvandringer i tyskspråklig litteratur. Fra Goethe til Hesse. Februar 2020. BOBcast - en podcast fra Bergen Offentlige Bibliotek — Bergen Offentlige Bibliotek (bergenbibliotek.no)
Skrivestøtteprosjektet Universitetsbiblioteket: https://mitt.uib.no/courses/26257/pages/effektiv-oppgaveskriving?module_item_id=147553
Radiointervju med den tyske kanalen SR2. Bücher vom Berg. Literatur im Gespräch. Moderation: Tilla Fuchs. https://www.sr.de/sr/sr2/sendungen_a-z/uebersicht/literatur_im_gespraech/20181218_literatur_im_gespraech100.html
Ekstremvandringens kulturhistorie: https://fremmedspraak.podbean.com/category/litteraturpodden/
Undervisning
Jeg underviser i tysk litteratur, kultur og historie, samt på emnet KLIMA200 "Klimaforteljingar".
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
- Solheim, Birger (2022). Wie Kneipen und Fleischindustrie Döblins Berlin der 20er Jahre in den Untergang treiben. Gesunder Metabolismus als Ausgangspunkt des anständigen Denkens in "Berlin Alexanderplatz". (ekstern lenke)
- Solheim, Birger; Steiner, Pål; Brodersen, Randi Benedikte et al. (2016). Engaging Tools for Dialogic Guidance in Higher Education. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Lunde, Ingunn; Solheim, Birger; Irgens, Benedicte Mosby (2021). Samtale med to fremragende undervisere. Panelsamtale. (ekstern lenke)
- Lunde, Ingunn; Mjør, Kåre Johan; Solheim, Birger et al. (2019). 30 Years Since the Fall of the Berlin Wall. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Faustisk musikk. Kritisk teori i Thomas Manns roman Doktor Faustus?. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Thomas Mann og Adorno: Faustisk musikk. (ekstern lenke)
Programdeltagelse
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig foredrag
- Brodersen, Randi Benedikte; Solheim, Birger; Steiner, Pål et al. (2015). Writing Center - The Norwegian Way. The Establishement of the Bergen Writing Center and Experiences after the First Year in Business. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Text analysis and academic writing. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Der unironische Deutsche. Thomas Manns Argumentationsverfahren in Betrachtungen eines Unpolitischen - moralisch fragwürdig oder akademisch vorbildlich?. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Hvordan styrke skrivedimensjonen ved universitetsstudiet?Med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket som brekkstang. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2012). Skriveprogram og skrivesenter på HF. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2011). Reading before Writing. (ekstern lenke)
- Solheim, Birger (2010). Reading to write. How to use authentic texts in order to improve student writing. (ekstern lenke)