Erik Knudsen
Stilling
Førsteamanuensis, mediebruks- og publikumsforskning
Tilhørighet
Forskergrupper
- DARS-gruppen
- Mediebruksgruppen
- Gruppe for journalistikkforskning
- Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur
Forskning
Erik Knudsen er førsteamanuensis i medievitenskap innen mediebruks- og publikumsforskning. Han leder også en arbeidspakke i MediaFutures Research Centre for Responsible Media Technology and Innovation og er projsketleder for prosjektet NEWSREC. Han tok sin postdoc ved The Digital Social Science Core Facility (DIGSSCORE) og har doktorgrad ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB. Knudsen har spisskompetanse innen kvantitativ medie- og publikumsforskning, fragmentering og polarisering av mediebruk, effekter av bruk av nye og etablerte medier, tillit til journalistikk og politisk kommunikasjon. Han har skrevet doktoravhandling om medienes fremstillingsmakt og innvirkning på holdninger og institusjoner – med utgangspunkt i medienes omtale av NAV. Videre har han bred erfaring innen forsking som benytter eksperimentelle design og avanserte statistiske analyser av medietekster og meningsdanning. Hans arbeid har blitt publisert i anerkjente tidsskrift som Journal of Communication, Political Communication, Digital Journalism, Journalism og Journalism Studies.
Formidling
Knudsen er faglig ansvarlig for Medieundersøkelsen og presenterer den årlige Medieundersøkelsen ved Nordiske Mediedager. Knudsen uttaler seg ofte som ekspertkilde i mediene og har skrevet en rekke kronikker.
Se Knudsens Ted-talk her: https://www.youtube.com/watch?v=B3qHJC5LwJQ
Se Knudsens PechaKucha her: "Hvordan påvirkes vi av medienes vinkling?"
Se den første delen av Knudsens presentasjon på Forsker Grand Prix i Bergen 2014: https://vimeo.com/136707016
Undervisning
Foreleser
MEVI 102: Medienes publikum: mediebruk og meiningsdanning
MEVI 100: Examen facultatum - Introduksjon til media og kommunikasjon
MEVI 101: Media: Institutions og History
MEVI 111: An Introduction to the Norwegian Media System in a Global Context
Kursleder
MEVI 317: Nyhetsmedienes dagsorden, kilder og effekter
Publikasjoner
2023
- Trilling, Damian; Knudsen, Erik (2023). Drivers of News Sharing: How Context, Content, and User Features Shape Sharing Decisions on Facebook. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik; Starke, Alain Dominique; Trattner, Christoph (2023). Topical Preference Trumps Other Features in News Recommendation: A Conjoint Analysis on a Representative Sample from Norway. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik; Lindholm, Jenny; Heiselberg, Lene et al. (2023). Affektiv polarisering i Norden – en oversikt. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik; Nordø, Åsta Dyrnes; Iversen, Magnus Hoem (2023). How Rally-Round-the-Flag Effects Shape Trust in the News Media: Evidence from Panel Waves before and during the COVID-19 Pandemic Crisis. (ekstern lenke)
2020
- Ferrer-Conill, Raul; Knudsen, Erik; Lauerer, Corinna et al. (2020). The visual boundaries of journalism: Native advertising and the convergence of editorial and commercial content. (ekstern lenke)
- Johannesson, Mikael Poul; Knudsen, Erik (2020). Disentangling the Influence of Recommender Attributes and News-Story Attributes: A Conjoint Experiment on Exposure and Sharing Decisions on Social Networking Sites. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik (2020). Affective Polarization in Multiparty Systems? Comparing Affective Polarization Towards Voters and Parties in Norway and the United States. (ekstern lenke)
2018
- Knudsen, Erik; Johannesson, Mikael Poul (2018). Beyond the Limits of Survey Experiments: How Conjoint Designs Advance Causal Inference in Political Communication Research. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik; Iversen, Magnus Hoem; Vatnøy, Eirik (2018). Mistillit til den andre siden : ideologisk selektiv eksponering og tillit til røde og blå medier . (ekstern lenke)
2016
- Iversen, Magnus Hoem; Knudsen, Erik (2016). When politicians go native: The consequences of political native advertising for citizens’ trust in news. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik (2016). Når nyhetsrammer og medialisering møtes : hvordan og hvorfor ramme- og medialiseringsteori bør integreres tettere. (ekstern lenke)
- Knudsen, Erik; Østbye, Helge; Hovden, Jan Fredrik et al. (2016). Journalistikkens fremstillingsmakt. Nyhetsrammer, meningsdanning og medialisering. (ekstern lenke)
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Publikasjoner:
For en oppdatert liste over mine publikasjoner se min profil på Google scholar.
Prosjekter
2021: NEWSREC: The Double-edged Sword of News Recommenders’ Impact on Democracy
2016: Konsekvenser av kamuflert reklame for lesernes tillit til journalistikk
2011-2015: Dokotrgradsprosjekt: "Journalistikkens fremstillingsmakt"
2012-2013: Medlem i programrådskomitéen for Christieseminaret 2013
2013: Leder av programrådskomitéen for Christieseminaret 2013