Kristin Børte

Stilling

Forsker, Senior forsker

Tilhørighet

Forskning

Forskningsinteresser:

  • Profesjonslæring, studentaktiv læring, læringsdesign 
  • Teknologi og læring
  • Skoleledelse, skoleutvikling 
  • Bruk av forskning og data i skoleutvikling, data literacy

 

KI-LED - Kunstig intelligens og ledelse av skoleutvikling (prosjektleder)

ILUKS - Innovative lærerstudenter: Undervisningsdesign for kunnskapsbasert studentaktivitet - https://iluks.no/ (prosjektleder)

 

Editorial Board member: Active Learning in Higher Education

Formidling

Invited keynote and presentations (selected)

Børte, K. (2025) Active learning – challenges and possibilities - invited keynote, University of Hertfordshire. London, UK

Børte, K (2024) Hvordan arbeide undersøkende med utvikling av teknologi og praksis, Skolelederseminar 11 april 2024, Vestland fylkeskommune

Børte, K (2024) Barriers to student active learning in higher education, Guest lecture - Pedagogical lunch seminar series, 9th April, University of Agder 

Børte, K (2023) iLUKS – Technology supported student active learning in teacher education. Research day, 13 december 2023 Faculty of Psychology, UiB

Børte, K. (2023) Active Learning – Challenges and possibilities. Invited keynote and seminar on active learning. University of Wales Trinity Saint David, 30th, March 2023

Børte, K. (2022) Barriers to student active learning in higher education. Invited keynote, on College of Education, Psychological Science Department, Qatar University, seminar on Active learning 02 October 2022

Børte, K. (2022) Den digitale transformasjonen ved Universitetet i Bergen. Digital transformasjon i UH-sektoren: Hvordan skjer den, hva innebærer den, og hvem bestemmer?, 30 mai 2022, Universitetet i Oslo, Forskningsparken.

Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig foredrag
Poster
Rapport
Doktorgradsavhandling

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Journal articles and systematic reviews

  1. Børte, K., Lillejord, S. (2024) Learning to teach: Aligning pedagogy and technology in a learning design tool. Teaching and Teacher Education. 148, 104693. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104693
  2. Børte, K., Lillejord, S., Chan, J., Wasson, B. & Greiff, S. (2023). Prerequisites for teachers’ technology use in formative assessment practices: A systematic review, Educational Research Review, volume 41, 2023, 100568, ISSN 1747-938X, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100568
  3. Børte, K., Nesje, K., & Lillejord, S (2023) Barriers to student active learning. Teaching in higher education, 23(3), 597-615. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1839746
  4. Lillejord, S., & Børte, K. (2020). Middle leaders and the teaching profession: building intelligent accountability from within. Journal of Educational Change, 21, pp. 83-107. https://doi.org/10.1007/s10833-019-09362-2
  5. Lillejord, S., and Børte, K. (2020) Trapped between Accountability and Professional Learning? School Leaders and Teacher Evaluation. Professional Development in Education 46:2 pp. 274-291 https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1585384 
  6. Lillejord, S., Børte, K., & Nesje, K. (2018). De yngste barna i skolen: Lek og læring, arbeidsmåter og læringsmiljø. En forskningskartlegging. Oslo. Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  7. Lillejord S., Børte K., Nesje K. & Ruud E. (2018). Learning and teaching with technology in higher education – a systematic review. Oslo: Knowledge Centre for Education, www.kunnskapssenter.no 
  8. Lillejord S. & Børte K. (2018). Mellomledere i skolen: Arbeidsoppgaver og opplæringsbehov – en systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  9. Lillejord S., Børte K., Nesje K., & Ruud E. (2017). Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring - en systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no
  10. Lillejord S., Børte K., Ruud E. & Morgan K. (2017). Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  11. Lillejord, S., Børte, K., Halvorsrud, K., Ruud, E., & Freyr, T. (2017). Transition from kindergarten to school: A systematic review. Oslo: Knowledge Centre for Education, www.kunnskapssenter.no 
  12. Lillejord, S., Johansson, L., Canrinus E., Ruud, E. & Børte, K. (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn – en systematisk forskningskartlegging. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  13. Lillejord, S. & Børte, K. (2017). Lærerutdanning som profesjonsutdanning - forutsetninger og prinsipper fra forskning. Et kunnskapsgrunnlag. Oslo. Kunnskapssenter for Utdanning. www.kunnskapssenter.no 
  14. Lillejord, S & Børte, K. (2016) Partnership in teacher education – a research mapping, European Journal of Teacher Education, 39(5), 550-563, DOI: 10.1080/02619768.2016.1252911. Published Open access in Changing Perspectives and Approaches in Contemporary Teaching European Journal of Teacher Education 40-year anniversary
  15. Lillejord, S., Vågan, A., Johansson, L., Børte, K. & Ruud, E. (2016). Hvordan fysisk aktivitet i skolen kan fremme elevers helse, læringsmiljø og læringsutbytte. En systematisk kunnskapsoversikt. Oslo. Kunnskapssenter for Utdanning. www.kunnskapssenter.no 
  16. Lillejord, S. og Børte K. (2016) Forsvinner det kompetente barnet i overgangen fra barnehage til skole? Barnehagefolk 2-2016 
  17. Børte, K., Lillejord, S. & Johansson, L. (2016). Evnerike elever og elever med stort læringspotensial: En forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenter for Utdanning.
  18. Lillejord, S., Børte, K., Halvorsrud, K., Ruud, E., & Freyr, T. (2015). Tiltak med positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole: En systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no
  19. Lillejord, S., Ruud, E., Fischer-Griffiths, P., Børte, K., & Haukaas, A. (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing. Forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning www.kunnskapssenter.no 
  20. Lillejord, S. & Børte, K. (2014). Partnerskap i lærerutdanningen – en forskningskartlegging – KSU 3/2014. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  21. Lillejord, S., Børte, K., Ruud, E., Hauge, T. E., Hopfenbeck, T. N., Tolo, A., Fischer-Griffiths, P. & Smeby,J.-C. (2014). Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet: En systematisk kunnskapsoversikt KSU 1/2014. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning, www.kunnskapssenter.no 
  22. Børte, K., Ludvigsen, S., & Mørch, A. (2012): The role of social interaction in software effort estimation: Unpacking the 'magic step' between reasoning and decision-making. Information and Software Technology 54(9), 985-996.
  23. Børte, K. (2011). Software effort estimation as collaborative planning activity. PhD-thesis Faculty of Education, University of Oslo
  24. Børte, K., & Nerland, M. (2010). Software effort estimation as collective accomplishment: An analysis of estimation practice in a multi-specialist team. Scandinavian Journal of Information Systems, 22(2), 65-98. 
Prosjekter

KI-LED Kunstig intelligens og ledelse av skoleutvikling (prosjektleder)

  • Role: Prosjektleder. Finansiering: Dekomp - VLFK

ILUKS - Innovative lærerstudenter: Undervisningsdesign for kunnskapsbasert studentaktivitet (prosjektleder)

  • Role: Prosjektleder. Finansiering: HK-DIR. Amount: 4,9 MNOK.

For mer informasjon se prosjektets nettside: https://iluks.no/

ILUKS planleggeren - et forskningsbasert, digitalt læringsdesignverktøy