Forskergrupper
Forskning
Kristine Jørgensen forsker innen dataspillstudier. Hun er interessert i brukerorienterte perspektiver og har forsket på hvordan spillere opplever grenseoverskridende spillinnhold, lyd i dataspill, og interaksjon med grenseflater i spill.
Hun har også en interesse for produksjons- og bransjestudier og har i den sammenheng forsket på den norske spillbransjen. I perioden 2015-2019 ledet hun forskningsprosjektet Games and Transgressive Aestethics.
Kristine Jørgensen leder forskningsprosjektet Understanding Masculinity and Gaming (2023-2028) og er arbeidspakkeleder i SFFen Center for Digital Narrative (2023-2033).
Hun er også medforfatter for The Paradox of Transgression in Games (med Torill Elvira Mortensen), forfatter av Gameworld Interfaces og A Comprehensive Study of Sound in Computer Games: How Audio Affects Player Action, og medredaktør for Transgression in Games and Play (med Faltin Karlsen).
Undervisning
Underviser på studieprogrammene i Medie- og interaksjonsdesign i Media City Bergen.
Publikasjoner
2024
- Jørgensen, Kristine; Lindtner, Synnøve Skarsbø (2024). Dataspillere og maskulinitet – gamermaskulinitet som en hybridmaskulinitet?. (ekstern lenke)
- Eklund, Lina; Gluzman, Renard; Jørgensen, Kristine et al. (2024). Games for the Pluriverse: Exploring the Use, Opportunities, and Problems of Drawing from Local Cultural Heritage in Video Games. (ekstern lenke)
2022
- Jørgensen, Kristine; Sekanina, Ida Kvilhaug (2022). "From Political Economy to Identity Politics: A Forum Study of Political Discussions between Players". (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2022). Companion Characters and Portal's Companion Cube: A Response to Ida Broni Christensen. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine; Mortensen, Torill Elvira (2022). "Whose Expression is it Anyway? Videogames and the Freedom of Expression". (ekstern lenke)
2021
2019
- Jørgensen, Kristine (2019). Understanding War Game Experiences: Applying Multiple Player Perspectives to Game Analysis. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2019). Dead Rising and the Gameworld Zombie. (ekstern lenke)
- Sotamaa, Olli; Jørgensen, Kristine; Sandqvist, Ulf (2019). Public game funding in the Nordic region. (ekstern lenke)
2018
- Jørgensen, Kristine (2018). When Is It Enough? Uncomfortable Game Content and the Transgression of Player Taste. (ekstern lenke)
- Karlsen, Faltin; Jørgensen, Kristine (2018). Introduction: Playful Transgressions. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine; Karlsen, Faltin (2018). Transgression in Games and Play. (ekstern lenke)
2017
- Jørgensen, Kristine (2017). "Emphatic and Ecological Sounds in Gameworld Interfaces". (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine; Sandqvist, Ulf; Sotamaa, Olli (2017). From hobbyists to entrepreneurs. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2017). Newcomers in a Global Industry: Challenges of a Norwegian Game Company . (ekstern lenke)
2016
2015
2013
- Jørgensen, Kristine (2013). Gameworld interfaces. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine; Mortensen, Torill Elvira (2013). "Estetikk og spillelementer: Utfoldelse og lekenhet med digital medieteknologi". (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2013). Mellom næring og kultur: en studie av norsk spillpolitikk. (ekstern lenke)
2012
- Jørgensen, Kristine (2012). Between the game system and the fictional world. A study of computer game interfaces. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine; Klevjer, Rune (2012). Kva er dataspel? Folkeopplysning for professorar. (ekstern lenke)
- Gjøsæter, Tor; Jørgensen, Kristine (2012). Combining think aloud and comic strip illustration in the study of augmented reality games. (ekstern lenke)
2011
- Jørgensen, Kristine; Rossi, Luca; Glas, Rene et al. (2011). Framing the Game : Four game-related approaches to Goffman's frames. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2011). "Players as co-researchers: Expert Player Perspective as an Aid to Understanding Games". (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2011). Time for new terminology? Diegetic and nondiegetic sounds in computer games revisited. (ekstern lenke)
2009
- Jørgensen, Kristine (2009). Conan eller Josefine? Politikk og økonomi i den norske spillbransjen. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2009). Dataspill og interaktivitet. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Kristine (2009). A comprehensive study of sound in computer games: How audio affects player action. (ekstern lenke)
2008
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
For komplett liste over publikasjoner, se Person #50014 - Kristine Jørgensen - Cristin