Målfrid Råheim

Stilling

Emeriti

Tilhørighet

Forskning

Et viktig omdreiningspunkt i min forskning er sykdoms- og helseerfaringer med førsteperson perspektivet som sentralt, og med bruk av fenomenologiske og narrative forskningstilnærminger. Dette inkluderer også forskning sammen med brukere og på brukererfaringer i utvikling av helsetjenester bedre tilpasset brukeres behov. Forskningsfelt: Langvarige vektreduksjonsprosesser, oppfølging etter overvektsoperasjon, langvarige muskelsmerter – kroppslig basert læring og bedringsprosesser i psykomotorisk behandling, brukermedvirkning i forskning. 

 

Undervisning

Min undervisning er tilknyttet Masterprogram i helse og samfunn, der jeg er emneansvarlig for HELSAM304 Kvalitative forskningsmetoder og tradisjoner, som er et av to fordypningsemner i forskningsmetodiske tilnærminger. Jeg underviser også i kvalitative forskningsmetoder i emnet HELSAM303 Forskningsmetode, som er et fellesemne for alle studenter i programmet. Videre bidrar jeg i de to emnene som former den tematiske fordypningen UPSH1 og 2, Ulike perspektiver på sentrale helseutfordringer, der ansvaret for undervisningen i et fenomenologisk grunnperspektiv ligger på meg.   
Jeg er også emneansvarlig for PhD-kurset MEDKVFORSK2 Kvalitative analysemetoder og tradisjoner, som er del av forskerutdanningstilbudet ved vårt fakultet og som går i vårsemesteret. 

Veiledning av masterstudenter ved Masterprogram i helse og samfunn er videre viktig del av undervisningsarbeidet. 

Jeg har tidligere vært Programutvalgsleder, Undervisningsgruppeleder og leder for styringsgruppen som utviklet studieplan for Masterprogram i helse og samfunn. 

Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Poster
Vitenskapelig artikkel
Kronikk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Faglig foredrag
Doktorgradsavhandling
Mastergradsoppgave
Sammendrag/abstract
Leder
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Annet produkt
Rapport
Hovedfagsoppgave
Fagbok

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

2023

Husabø, M; Mæhle, M; Råheim, M; Øien, AM. (2023). Persevering professionals: dilemmas of relationships and self-determination in work with people with intellectual disability- a multi-method study based in interpersonal recall. Journal of Intellectual Disabilitieshttps://doi.org/10.1177/17446295231154126

Husabø, M; Mæhle, M; Råheim, M; Øien AM. (2023). Possibilities and Pitfalls: Exploring social welfare professionals’ experiences with Interpersonal Process Recall followed by focus group discussions. European Journal of Social Work, https://doi.org/10.1080/13691457.2023.2266589

Synnes, O., Gjengedal, E., Råheim, M. (2023). Time and Dignity: A Phenomenological Investigation of Poetry Writing in Dementia Care. Chapter 3, pp. 43-59. In: Lehman, O, & Synnes O. (eds) A Poetic Language of Aging, London: Bloomsbury Studies on the Humanities of Aging and Later Life.

Engelsrud, G; Thoresen, L; Ørbeck, T; Råheim, M. Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder. Khrono, 15. juni 2023. https://khrono.no/til-forsvar-for-mennesket-i-den-digitale-tidsalder/789895


2022 

Råheim, M., Moltu, C. & Natvik, E. (2022) Living the dream – but not without hardship: stories about self-directed weight transformation from severe obesity. Psychology and Health https://hdl.handle.net/11250/3051443

Husabø, M. Mæhle, M; Råheim, M; Øien, AM. (2022). Balancing responsibility, boundaries and time: social workers’ experiences in service user meetings – a multi-method study based on Interpersonal Process Recall. Nordic Social Work Researchhttps://doi.org/10.1080/2156857X.2022.2092541

2021 

Natvik, E., Råheim, M., & Sviland, R. (2021). The hamster wheel: a case study on embodied narrative identity and overcoming severe obesity. Medicine, Health Care and Philosophy, 10.1007/s11019-021-10002-x

Pedersen, J. H., Thornquist, E., & Råheim, M. (2021). Regulated physical education – a well-working solution, but still outsiders: a qualitative study of Norwegian high-school students’ experiences. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2021.1944079

Norrud, B., Råheim, M., Sudman, T. T., Håkanson, M. (2021). Facilitating new   movement strategies: Equine assisted physiotherapy for children with cerebral palsy. Journal of Bodywork & Movement Therapies, 26(2021)364e373 

Se ellers fullstendig liste i Christin

 

Prosjekter

Prosjektleder: 

Partnership building in generating and implementing a new user-led research agenda for follow-up on patients going through weight loss surgery. 

Hovedveileder, PhD-prosjekter: 

Marit N. Albertsen, som er stipendiat i prosjektet nevnt ovenfor (finansiert av Stiftelsen DAM)

Janiche Helen Pedersen: Ungdom, kropp og kroppsøving: En kvalitativ studie av elevers og kroppsøvingslæreres erfaringer med og tanker om kroppsøving i skolen. (off. sektor-finansiert PhD)

Medveileder, PhD-prosjekter: 

Mari Husabø: Profesjonskunnskap – bruk av profesjonell kunnskap i sosialt arbeid og vernepleie (finansiert av HVL)

Del av et team med seniorforskere i prosjektet: 

Bruk av kunst (her dikt) i demensomsorgen (forankret ved Høgskolen i Molde)