Marianne Borchgrevink-Brækhus
Stilling
Stipendiat
Tilhørighet
Forskergrupper
Kort info
Forskning
Jeg er stipendiat i medievitenskap, og forsker på nyhetsbruk.
Mitt doktorgradsprosjekt utforsker hvordan vi kan få en mer nyansert forståelse av hvorfor og hvordan folk bruker nyheter i hverdagen. Digitale bruksdata har fått en sentral posisjon i nyhetsredaksjonene og journalistikkforskningen, hvor klikk, tidsbruk, og abonnementssalg bidrar til å forme forståelser av publikumsinteresser og bruksmønstre. Jeg utforsker disse bruksmønstrene fra et publikumsperspektiv, der jeg hovedsakelig benytter kvalitative metoder. Prosjektet fokuser blant annet på manglende betalingsvilje blant unge, tidsbruk på nyheter, og hvilke medieerfaringer som former disse nyhetspraksisene. Doktorgradsprosjektet er tilknyttet arbeidspakke 1 om medieerfaringer ved MediaFutures, et senter for forskningsdrevet innovasjon ved Universitetet i Bergen.
Jeg er også medlem i Mediebruksgruppen ved instituttet, en aktiv forskningsgruppe ledet av Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne.
Tidligere har jeg gjennomført flere studier i skjæringspunktet mellom nyhetsbruk, journalistikk og teknologisk utvikling i mediebransjen. I 2020 fikk jeg tildelt midler fra Medietilsynet for prosjektet "Personaliserte nyheter: Algoritmestyrte forsider i norske nettaviser". Her forsket jeg på innføringen av forsidealgoritmer i Schibsted, hvordan algoritmene kuraterte forsidene i norske nettaviser, og hvordan journalister og utviklere opplevde teknologien. Prosjektet kulminerte i en artikkel som i 2023 vant prisen for årets forskningsartikkel i Norsk Medietidsskrift.
I mastergradsprosjektet mitt undersøkte jeg hvordan unge voksne navigerer når de leser nyheter på nett, hvordan de bruker disse praksisene til å knytte seg til samfunnet, og hvilke implikasjoner det har for hvordan man kan forstå digitale bruksmønstre.
Undervisning
Jeg underviser om medie- og nyhetsbruk, publikumsstudier, ny medieteknologi, medieerfaringer og kvalitativ metode. Jeg har vært emneansvarlig for Avansert mediebruksanalyse på masternivå og Mediebruk: teori og metode på bachelornivå.
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2025). Understanding news experience: The resonance between content, practices, and situatedness in everyday life . (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne; Moe, Hallvard (2023). The Burden of Subscribing: How Young People Experience Digital News Subscriptions. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2022). «Det er ikke plass til alt på internett»: algoritmestyrte forsider og redaksjonelle vurderinger. (ekstern lenke)
Poster
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2024). News experience: understanding the resonance between content, practices & situatedness in everyday life. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2023). What does it mean when people spend less time on news?. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2021). Why won't young people pay for news?. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Ytre-Arne, Brita; Meijer, Irene Costera; Borchgrevink-Brækhus, Marianne et al. (2023). Conceptualizing and researching media experience. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2023). Beyond “more time is better”: Understanding experiences of quick news user practices. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne; Moe, Hallvard (2022). Why young people do not pay for news. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2023). The Burden of Subscribing: How Young People Experience Digital News Subscriptions. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2022). Hvorfor betaler ikke unge voksne for nyheter? Foreløpige funn. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2022). Hvorfor betaler ikke unge voksne for nyheter? Foreløpige funn. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2022). Hvorfor betaler ikke unge voksne for digitale nyheter?. (ekstern lenke)
- Borchgrevink-Brækhus, Marianne (2021). Hvorfor betaler ikke unge voksne for nyheter? Foreløpige funn. (ekstern lenke)
Prosjekter
- 2021-2022 "Betaling for nyheter: Uvilje, unnamanøvrering og ulikhet i et digitalt nyhetslandskap". Ledet av Hallvard Moe. Finansiert av Medietilsynet.
- 2020-2021 "Personaliserte nyheter: Algoritmestyrte forsider i norske nettaviser". Finansiert av Medietilsynet.