Plastnettverket
Arrangement

Bli med på årets største plastryddeaksjon!

15. september er det duket for årets utgave av ryddeaksjonen «Rein Hardangerfjord». Plastnettverket ved UiB inviterer både studenter og ansatte til å bli med til Hardanger for å gjøre en forskjell.

Plastryddeaksjon 2022
Illustrasjonsfoto fra fjorårets UiB-deltakelse under "Rein Hardangerfjord".
Ole M. Kvamme, UiB

De siste årene har UiB sine studenter, sammen med gode samarbeidspartnere, ryddet mer enn 8,5 tonn plast og annet marint avfall fra kysten vår. Det er et viktig bidrag for å forbedre situasjonen for alt som lever i og ved havet, men kampen mot plastforsøpling er langt fra over!

I tillegg til å gjøre en innsats for natur og dyreliv, er plastryddeaksjonene til UiB en fin måte å bli kjent med medstudenter, ansatte og organisasjoner som brenner for miljø og klima.

Det vil bli servert gratis lunsj underveis.

Tid:

15. september.

Klokken 09: Busstransport fra Bergen busstasjon. Bussen går presis, så vær gjerne ute i god tid.

Klokken 15: Bussen er tilbake på Bergen busstasjon*.

*Merk at det kan bli mindre endringer i tidspunkt for retur.

Sted:

Ryddingen vil foregå nær Norheimsund i Kvam herad, Hardanger.

Påmelding:

Det har vært stor interesse for ryddeaksjonen, og det er fredag morgen ikke lenger ledige plasser på bussen.

Påmeldte vil bli kontaktet med mer detaljert informasjon.

Selv om det ikke lenger er ledige plasser på UiB-bussen til Hardanger, er det fremdeles mange muligheter til å gjøre en viktig innsats i løpet av Strandryddeuka. Se mer informasjon her.

Om Rein Hardangerfjord:

• Ryddeaksjonen Rein Hardangerfjord samlet i fjor tusener av frivillige, bedrifter, skoler og organisasjoner til å rydde plast langs hele Hardangerfjorden.
  • Arrangeres av stiftelsen Framtidshavet, sammen med Samarbeidsrådet for Sunnhordland og Hardangerrådet.
  • Mer enn 23 tonn plast ble ryddet i 2022, langs mer enn 1000 kilometer strandlinje.