Studieavdelingen
KUSK Videre - Kompetanseutvikling for erfarne studiekonsulenter

KUSK Modul 5: Kvalitet i utdanning

Er du en erfaren administrativt ansatt som jobber med utdanningskvalitet på alle nivå, fra bachelor- til forskerutdanning? Har du minst ett års erfaring og arbeidsoppgaver som er knyttet til kvalitetsarbeid i emner eller studieprogram? Da er dette kurset relevant for deg!

fra KUSK-samling i 2021
Deltakere på KUSK modul 5 engasjert i gruppearbeid
UiB

Modul 5: kvalitet i utdanning

Modul 5 om kvalitet i utdanning består av to deler:

• Del 1: Introduksjon til aktuelle perspektiver og kriterier (heldagssamlingen)
  • Del 2: Utvikling, sikring og dokumentasjon av kvalitet (tre halvdagssamlinger)

I del 1 skal vi jobbe med å besvare tradisjonelle kvalitetsspørsmål som "hva er det vi ønsker å få til?", "hvorfor gjør vi det?" og "hvordan vet vi at det virker?". I denne delen ser vi nærmere på ulike kvalitetsforståelser og hvordan de kan komme til nytte i lokalt utviklingsarbeid som er forankret i fagmiljøet.

I del 2 skal vi jobbe med krav til læringsutbyttebeskrivelser, evalueringsmetoder- og verktøy, forskriftskrav til studietilbud, i tillegg til rammene for kvalitetsarbeidet ved UiB. Målet med modulen er å gi dere en forståelse for hvordan prosessene innenfor utdanningskvalitet henger sammen.

Hva lærer du?

Når du har fullført modulen skal du:

• Kjenne til og kunne sammenligne sentrale perspektiver som kan ligge til grunn for systematisk kvalitetsarbeid.
  • Kjenne til kjente prinsipper for beregning av arbeidsomfang i emner for studenter.
  • Kjenne til arbeidet i fakultetets studiekvalitetskomité.
  • Kjenne til ulike ordninger for eksternfinansiering av undervisningsutvikling og BOA for undervisning.
  • Kunne forklare og bruke gjeldende kvalitetskriterier.
  • Kunne identifisere utviklingsbehov i et studieprogram eller innenfor et fagmiljø.
  • Kunne presentere hovedprinsipper for læringsdesign.
  • Kunne bidra i arbeidet med egenvurderinger på emne- og programnivå.
  • Kunne bidra i arbeidet med skriving av studiekvalitetsmelding og forberede drøfting av studiekvalitetsmeldingen i aktuelle råd og utvalg.
  • Kunne bidra i arbeidet med sykliske evalueringer på emne- og programnivå.
  • Kunne bidra i videreutvikling av emner og studieprogram.
  • Kunne bidra til å utvikle et kollegialt samarbeid om kvalitetsarbeid.
  • Kunne synliggjøre studiekonsulentenes rolle i undervisningsutvikling.

Hva er KUSK Videre?

KUSK Videre er kompetanseuvikling for erfarne studiekonsulenter. Modulene i KUSK Videre bygger på KUSK-modulene 1-4 for nye studiekonsulenter og på praktisk erfaring fra arbeid som studiekonsulent. KUSK Videre er under utvikling og det er foreløpig bare utviklet en modul (modul 5), men vi håper å få til flere moduler.