Studieavdelingen
Kompetanseutvikling for studiekonsulenter

KUSK: Seminarserie om veiledning

Velkommen til seminarserie om veiledning høsten 2024! Seminarserien er relevant for alle studiekonsulenter som veileder studenter.

Illustrasjon KUSK modul 2
Velkommen til KUSK-seminar om veiledning!
Colourbox

Seminarserien om veiledning handler om å gi deg som studieveileder kompetanse du trenger for å kunne være en god veileder for studenter. Seminarserien består av 4 seminar med følgende tema (det er obligatorisk å delta på alle samlingene):

• 6. september kl. 9-15 (inkludert lunsj): Grunnleggende veiledningsteknikk med Line Fleicher fra Sammen
  • 1. oktober kl. 9-11.30: Tilrettelegging med Elisabeth Aronsen Straume, Simon Hestenes Eika og Edvard Kvalvik
  • 23. oktober kl. 9-11.30: Kommunikasjon og informasjon med Tina Marie Andersen
  • 19. november kl. 9-11.30: Karriereveiledning med Idar Nestaas fra Sammen

Meld deg på seminarserien her. Påmeldingsfristen er 28. august.

KUSK modul 1-4

Kompetansetuviklingsprogram for studiekonsulenter, er et opplæringsprogram studiekonsulenter ved UiB. KUSK modul 1-4 er særlig rettet mot nyansatte studiekonsulenter med studentkontakt. Seminarserien om veiledning er en del av KUSK-modul 2: Veiledning. Gjennom seminarene skal du få redskaper for å bli trygg og kompetent studieveileder.

Deltakere som har fullført modul 2 skal:

• Ha tilegnet seg gode verktøy og strategier for å veilede studenter muntlig og skriftlig.
  • Kunne reflektere rundt studieveileders rolle og funksjon.
  • Ha kunnskap om tilrettelegging av studier og oppfølging av studenter med særlige utfordringer.
  • Kunne kommunisere godt og tydelig skriftlig og muntlig i veiledningssituasjoner.

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere på seminarserien

"Nyttig informasjon. Gode eksempler. Lett å relatere seg til. Skaper et trygt rom for deling, med gode forelesere som deler av seg selv på en god måte. Fint å høre andres opplevelser."

"Bra med gruppearbeid og erfaringsutveksling på tvers av fakultet. Gode presentasjoner."

"Veldig nyttig og lærerikt. Flinke presentører. Passelig mengde informasjon. Passelig lengde på opplegget."