Studieavdelingen
Kompetanseutvikling for studiekonsulenter

KUSK: Kurs i universell utforming av læringsmiljøet

Velkommen til halvdagskurs i universell utforming av læringsmiljøet 23. september 2024. Kurset er relevant for alle studieadministrative ansatte ved UiB.

Universell utforming for alle
Universell utforming
Colourbox

Omgivelsene kan stille store krav til mobilitet, oppfatning, orienteringsevne, syn, hørsel, leseferdigheter og kompetanse på ulike områder.

I løpet av livet vil de aller fleste av oss oppleve en funksjonsnedsettelse enten ved at man for eksempel får musearm, må bruke krykker en periode eller får redusert hørsel. For noen vil funksjonsnedsettelsen være permanent.

Målet med universell utforming er å gjøre samfunnet enklere å orientere og bevege seg i for så mange som mulig – å fjerne samfunnsskapte barrierer. Det å klare seg selv og ta aktiv del i samfunnet blir for de aller fleste sett på som et viktig gode. Det er en menneskerett å få delta i samfunnet. Universell utforming er en måte å oppnå dette på.

Definisjon

Med universell utforming menes: utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.

Universell utforming på UiB

På UiB ønsker vi at læringsmiljøet skal være så tilgjengelig som mulig. Universell utforming på UiB handler derfor om at hver og en av oss har kunnskap om, og forståelse for, prinsippene som ligger til grunn, slik at vi kan jobbe for at flest mulig skal kunne ta del i undervisningen - at den er tilgjengelig for så mange av studentene våre som mulig. Som studieveileder kan du være en god støtte for underviserne i dette arbeidet.

Universell utforming av det helhetlige læringsmiljøet omhandler:

• det fysiske læringsmiljøet
  • det digitale læringsmiljøet
  • det organisatoriske læringsmiljøet
  • det pedagogiske læringsmiljøet
  • psykososiale forhold i læringsmiljøet

Kurset gir deg et innblikk i dette fagfeltet og gjør deg i stand til å produsere digitalt tilgjengelige dokumenter og presentasjoner, i tillegg til at du vil få økt din kompetanse på universel utforming i Mitt UiB og Inspera.

Meld deg på seminaret her. Påmeldingsfristen er 12. september.