Studer samfunnsfag

Master på fredag, jobb mandag

– Når vi skal ut i arbeidslivet så er vi samfunnsvitere noe av det mest anvendelige som finnes. Fagene er så utrolig tverrfaglige, og vi er koplet på de ekte prosessene i samfunnet og blir gode samfunnsutviklere. Det sier Lars Petter Klem, som er en av dem som gikk rett ut i relevant jobb etter å ha studert et samfunnsfag ved UiB.

studer samfunnsfag Bergen
Lars Petter Klem fikk en spennende jobb rett etter at han hadde levert masteroppgaven sin. Ved å ta en mastergrad i et av samfunnsfagene ved UiB har man svært gode sjanser til å få en relevant jobb, viser kandidatundersøkelsen.
Torhild Dahl, UiB

Nyutdannede Lars Petter Klem sitter midt i smørøyet for en samfunnsengasjert person, i jobben hos Vestland Fylkeskommune. Geografen jobber med å planlegge hvordan vi skal bo og forflytte oss rundt på Vestlandet i fremtiden, og da kommer masteren innen geografi godt med.

Selv startet han i jobb mandagen etter at han leverte masteroppgaven sin, og undersøkelsen Fra studier til jobb på Vestlandet viser at dette slett ikke er uvanlig. To år etter endt mastergrad melder 82 prosent av studentene våre at de har fått relevant jobb.

Kan brukes til så mye

Når du studerer et samfunnsfag får du nemlig en bred og fleksibel utdannelse som kan brukes til så mye. Man kan typisk få jobb som journalist, kommunikasjonsrådgiver eller planlegger, og mange får jobb i stat og kommune.

– De ulike samfunnsfagene har veldig mye til felles. Når du skal ut i jobb tror jeg ikke det er så viktig om du er sosiolog, geograf eller sosialantropolog, eller hva det er. Jeg brukte for eksempel mye sosiologi i min master i geografi, og i dag leste jeg en interessant artikkel på jobben fra en som jeg vet har studert administrasjons- og organisasjonsvitenskap. Samfunnsfagene er linket til hverandre, og vi er alltid koplet på nyhetsbildet. Det gjør fagene lette å bruke og veldig aktuelle, sier Klem.

Fagene gir overblikk og fleksibilitet

Sjefen til Klem, Eva Katrine Taule, har ansatt en rekke samfunnsvitere.

– Det har høy verdi for oss at våre ansatte ser helheten, har analytiske egenskaper og har overblikk. Arbeidsmarkedet og politikken forandrer seg stadig, og da er det like viktig som at man kan et spesifikt fag at man er i stand til å tenke selv, skaffe seg ny kunnskap og tilpasse seg. Dette ser vi at de som har studert et samfunnsfag pleier å mestre godt, i tillegg til at vi får inn svært kunnskapsrike folk, sier hun.

Er du interessert i samfunnsfag har du mange muligheter på Universitetet i Bergen. Hos oss kan du for eksempel studere samfunnsøkonomi, geografi, TV- og videoproduksjon, sosiologi, sosialantropologi, sammenliknende politikk, administrasjon og organisasjon, forvaltning, medier og kommunikasjon, kunstig intelligens, journalistikk, og mye annet.

Finn ditt samfunnsfag her

Mer om å studere samfunnsfag på UiB