Frode Meland
Han har et klart fokus på studentenes læring, utvikler undervisningen systematisk over tid, forsker på egen undervisning, og deler erfaringer av tiltakene med kolleger. Dette er noen av grunnene til at Meland er en av våre meritterte forelesere.
Hovedinnhold
Hvorfor søkte du på meritteringsordningen?
– Det er mye som handler om publikasjoner i akademia, derfor syntes jeg det var kjekt at vi som har brukt mye tid på undervisning og undervisningssaker fikk en meritteringsordning. Det er heller ingen grunn til å underselge det positive ved at det følger lønnsmidler med meritteringen.
Hva lærte du underveis da du satt sammen din pedagogiske mappe under søknadsprosessen?
– Jeg forstod at jeg kunne hatt en enda mer metodisk tilnærming til undervisning. Selvsagt lå universitetspedagogikken i bunn, men en del tiltak var likevel gjort med bakgrunn i ryggmargsrefleks og et generelt ønske om å hjelpe studentene, gjerne med utilstrekkelig evaluering i etterkant. Det ble dermed rom for en mer forskningsbasert tilnærming, hvor tiltak ble direkte basert på forskning om studenters læring, og systematisk evaluering ble utført i etterkant der det var mulig.
Hva karakteriserer din undervisning?
– Min undervisning er ganske tradisjonell, i og med at jeg ofte bruker regulære forelesninger som utgangspunkt, men som hovedregel med noen (forhåpentlig) aktiviserende elementer, slik som avbrekk til oppgaver og diskusjon og/eller bruk av interaktive elementer. De siste to årene har Institutt for økonomi også bidratt til at jeg har kunnet erstatte halvparten av forelesningene i mitt ene kurs med seminarundervisning, hvor studentene får mulighet til å ta mer aktiv del i undervisningen. Det siste året har i tillegg fakultetet lagt til rette for at man på noen tidspunkt kan bestille f.eks. Lite Auditorium sammen med de fleste seminarrommene i samme etasje. Da kan man dele opp studentene i grupper og gi oppgaver som det kan jobbes med i forbindelse med forelesningen. Dette tilbudet håper jeg blir opprettholdt, for det gir muligheter til gruppearbeid på forelesning også for mellomstore kurs.
Hva har det betydd for deg å få tittelen som merittert underviser?
– Det meste er som før, heldigvis, men i tråd med svaret på første spørsmål er det veldig hyggelig å få anerkjennelse for innsatsen som er lagt ned i undervisning over mange år.
Hvorfor bør man søke?
– Fordelene ved å søke er sikkert individuelle, men dersom du føler at du har lagt ned en stor innsats i undervisning og ønsker å dokumentere denne, bør man søke. Om man ønsker å få både tilbakemelding på arbeidet du har gjort og få en dytt videre (samt mulig belønning for strevet), så kan prosessen være interessant og verdifull.
Har du noen tips til andre undervisere?
– Jeg tror mye kan fungere godt, inklusiv tradisjonelle forelesninger, så lenge man har en gjennomtenkt struktur på totalaktiviteten i kurset, der studenters læring er i fokus. Aktivisering synes jeg likevel er en gjennomgående utfordring, kanskje særlig i store fag. Selv der kan man ganske enkelt splitte opp regulære forelesninger med spørsmål til diskusjon mellom studenter eller oppgaver som skal gjøres underveis, noe sikkert mange gjør. Nytt av året er også at fakultetet forsøker å legge til rette for at de som ønsker, kan bestille både forelesningssal og nærliggende seminarrom til samme tid. Noe som utvider mulighetene til å gjennomføre blandede undervisningsformer.