TVEPS - Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring
TVEPS praksis høsten 2024

Er du interessert i kunstig intelligens og i å løse utfordringer i helsevesenet?

Da ønsker TVEPS studentinkubator deg velkommen til å delta i et spennende prosjekt,

Høsten 2024 lanserer TVEPS Studentinkubator et pilotprosjekt i samarbeid med Øygarden Legevakt.

Målet med prosjektet er at to TVEPS-grupper skal utvikle og forbedre et skjema som skal bestå av få, men viktige spørsmål, for å bedre behandlingen av skrøpelige eldre.

Studentinkubatoren vil rekruttere to TVEPS-grupper på tvers av helse- og sosialfaglige utdanninger ved UiB og HVL. Ved hjelp av kunstig intelligens (KI) skal de jobbe sammen om å utvikle et slikt skjema, samt datainnhenting og transkribering av intervjuer med leger, sykepleiere, pasienter og pårørende. Studentene vil få en innføring i hvordan de kan benytte kunstig intelligens som verktøy for å samle inn data for utarbeiding av skjemaet.

Skrøpelige eldre er sårbare med lite reservekapasitet og sykdom kan ofte vise seg med atypiske symptomer. Dermed er dette en pasientgruppe som det er særlig krevende, men også ekstra avgjørende å identifisere og behandle riktig.

Første gruppe skal gjennom intervjuer med leger, sykepleiere, pasienter og pårørende kartlegge hvordan skrøpelige eldre kan identifiseres og få riktig behandling. Gjennom å samle og bearbeide datamaterialet, skal gruppen samle et sett med få, men viktige spørsmål, som skal gi et klarere bilde av hvilke utfordringer sykepleieren eller legen har fremfor seg. Disse spørsmålene skal inn i et skjema og blir sluttproduktet av TVEPS-praksisen.

Andre gruppe skal kartlegge erfaringer når det kommer til bruken av skjemaet og jobbe med tilbakemeldinger på dette, for å så lage en forbedret versjon.

Lokasjon

Legevakten i Øygarden ligger i første etasje i Øygarden lokalmedisinske senter, på Straume i Øygarden kommune. Adressen er Blombakkane 77.

Når?

Prosjektet gjennomføres høsten 2024 og i begynnelsen på semesteret i 2025. Gruppen det rekrutteres studenter til per nå er høsten 2024, men om du heller vil delta i 2025 ta gjerne kontakt.

Gruppe 1:

Oppstartsmøte (uke 43)mandag 21.10.24 16:30-18:00 (digitalt)
Praksisdag på legevakten (uke 44)tirsdag 29.10.24 fra klokken 15:30
Presentasjon av skjema/sluttprodukt (uke 46)tirsdag 12.11

Gruppe 2: januar 2025

Oppstartsmøte januar 2025

Praksisdag på legevakten

Presentasjon

Gruppene finner selv tid til gruppearbeid utover de oppsatte tidspunktene.

Hvor mye tid tar det?

En vanlig TVEPS-praksis består av oppstartsmøte, utredningsdag/praksisdag, gruppearbeid, dialogmøte og evaluering; og estimeres til om lag 20 timer. I utgangspunktet vil deltakelse i dette prosjektet ta tilnærmet like lang tid som en vanlig TVEPS-praksis.

Hvorfor delta?

Studenter som ønsker å delta i denne gruppen må ha en interesse for tematikk og en personlig motivasjon for å gjennomføre en TVEPS-praksis litt utenom det vanlige. Prosjektet gir deg muligheten til å

• Lære mer om KI og hvordan den kan anvendes for å forbedre helsetjenesten
  • Anvende teoretisk kunnskap i en praktisk sammenheng.
  • Jobbe tverrfaglig og lære av andre disipliner.

Deltakelse vil gi godkjent TVEPS og en egen attest for gjennomføring.

Er du interessert i å delta i denne TVEPS-praksisen? Ta kontakt med oss i TVEPS på epost tveps (alfakrøll) uib.no

TVEPS - Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring - trener studenter fra helse- og sosialfag ved UiB og HVL i tverrprofesjonelt samarbeid. TVEPS er obligatorisk for alle helserelaterte utdannelser ved UiB og HVL i Bergen. Denne gruppen er også åpen for at studenter fra andre fagfelt kan delta.