Center for Data Science
CEDAS / NORBIS EVENT 7 - 11 AUGUST 2023

Felles CEDAS - NORBIS Sommer Skole 2023 7 - 11 August

Fra 7. til 11. august ankom over 50 dataforskere fra hele Norge til årets en felles CEDAS- NORBIS Sommer Skole, for å diskutere datavitenskap og dens biomedisinske anvendelser. Sommerskolen besto av hovedinnlegg, teoretiske og praktiske økter om maskinlæring, statistikk og visuell datavitenskap, og mer.

Group Photo Summer School 2023 - CEDAS / NORBIS
Gruppebilde.
Eirik Herfindal

Mandag startet sommerskolen med en keynote presentert av Arvid Lundervold, med Helwig Hauser fra CEDAS som sesjonsleder. Etterpå gav Professor Hauke Bartsch en presentasjon på den interaktive delen av datavitenskap, som gav våre gjester mulighet til å samhandle med dataen presentert.

Opening keynote

Keynote av Arvid Lundervold.

Eirik Herfindal

Tirsdag begynte med statistikk, med sesjonsledere Stein Andreas Bethuelsen, Professor Iain George Johnston og Professor Mattias Villani Universitetet i Stockholm, som presenterte praktiske måter å bruke Bayesian læringsmetoder i datavitenskap. Deltakere kunne senere velge mellom to forskjellige interaktive sesjoner. En med Professor Reza Arghandeh fra Høgskulen på Vestlandet på statistikkteamet, eller med sesjonsleder Hauke Bartsch fra Universitetet i Bergen, på "datavitenskap 101". Resten av dagen ble åpen for sosiale aktiviteter med brettspill og turer.

Mattias Villani giving talk

Mattias Villani sin presentasjon i Bayesian læring.

Eirik Herfindal

Onsdag startet med en presentasjon på maskinlæring med CEDAS egen Pekka Parviainen, og gjestetaler Vaneeda Allken, fra Havforskningsinstituttet. Hun diskuterte hvordan bringe teoretisk og praktiske sider av kunstig intelligens sammen, og dens potensielle bruk for tråleundersøkelser i fiskeindustrien. Etter lunsj deltok alle i enten interaktiv maskinlæring, med sesjonsledere Pekka Parviainen og Muhammad Ammar Malik, eller interaktiv statistikk med Yushu Li, Stein Andreas Bethuelsen og Iain Johnston.

Vaneeda Allken talk

Vaneeda Allken og hvordan kombinere teoretisk og praktisk bruk av kunstig intelligens.

Eirik Herfindal

Torsdag startet med to presentasjoner i visuell datavitenskap av Professor Cagatay Turkay og Professor Jan Byška, med senere alternativer for enten interaktive maskinlæring med Pekka Parvianinen og Muhammad Ammar Malik, eller interaktive datavitenskap med Cagatay Turkay. Torsdag avsluttet med en flott tre-retters middag på Zander K Hotel.

Cagatay Turkay presentation

Cagatay Turkay om visuell datavitenskap.

Eirik Herfindal

Fredag avsluttet sommerskolen med en siste presentasjon av Professoe Cagatay Turkay i visuell datavitenskap. Med en avsluttende runde med samtaler med senterleder Helwig Hauser fra CEDAS, og senterleder Susanna Röblitz fra NORBIS. Etterpå samlet vi oss utenfor hotellet for et gruppebildet. Vi er veldig fornøyde med resultatet av sommerskolen, med mye deltakelse i den interaktive og sosiale delen av sommerskolen, med mye sosialisering mellom forskere på tvers av datavitenskap. Vi vil gjerne takke våre gjestetalere og sesjonsledere som gjorde alle aktivitetene mulig. Vi vil gjerne takke våre partnere i NORBIS for deres hjelp og deltakelse i sommerskolen, som gjorde det mulig med tverrfaglig samarbeid på tvers av fakultetene. Og selvfølgelig vil vi takke våre sponsorer: Insitutt for informatikk og Matematisk Institutt.

logo photo

CEDAS og NORBIS.

Eirik Herfindal.

Gjestetalere og sesjonsledere:

• Arvid LundervoldAI and predictive modelling y ≈ f(X,θ) in medicine and biology
  • Stein Andreas Bethuelsen: Markov chains and applications to data science
  • Iain JohnstonHow model selection can turn maths into science
  • Mattias VillaniAn Introduction to Bayesian Learning for Uncertainty Quantification and Decision Making
  • Vaneeda AllkenBridging the gap between theory and practice AI
  • Çağatay TurkayDoing Visual Data Science — Foundations, Techniques and Practice