Institutt for informatikk
Medisinsk visualisering

Teknologi møter medisin på MMIV-konferansen

- Det er avgjørende at teknologiske og kliniske fagfelt samarbeider for at vi skal kunne forbedre behandlingsmetoder.

Rektor Dag Rune Olsen
Rector Dag Rune Olsen åpnet MMIV-konferansen mandag morgen
Randi Heggernes Eilertsen, UiB

Denne uken ble den andre årlige MMIV konferansen avholdt med tittelen "Convergence of medical data science for improved patient care”.

- Ved Mohn Medical Imaging and Visualization Centre jobber forskere og klinikere tett sammen innen maskinlæring, avansert medisinsk visualisering, nevroavbildning og kreftavbildning, forteller Ingfrid Haldorsen, Professor i radiologi og leder av MMIV.

- Målet er å utvikle nye og bedre bildeverktøy for å bidra til pasientbehandling som er skreddersydd for deres spesifikke behov og prognose.

Crowd at the conference
Randi Heggernes Eilertsen, UiB

Som leder for forskningssenteret har Haldorsen vært med på å planlegge konferansen i nesten et år. Hun trekker frem viktigheten av å tilby arenaer hvor forskere med forskjellig ekspertise kan møtes og promotere samspill mellom fagfeltene.

- På den første dagen møtte over 150 deltakere opp for å høre på inspirerende foredrag innen maskinlæring i medisin og hvordan dette sannsynligvis vil endre pasientbehandling. Det er avgjørende at folk fra teknologiske og kliniske fagfelt samarbeider for at vi skal kunne forbedre behandlingsmetoder.

Hvorfor visualisering?

Visualisering handler om å gi en visuell representasjon av medisinsk data, slik at man mer effektivt kan utføre oppgaver som analyse, undersøkelse eller visuell kommunikasjon.

- Etter hvert som medisinske analyser blir stadig mer automatiserte, kan bedre visualiseringsmetoder hjelpe oss å forstå og fremstille resultatene slik at viktige sammenhenger oppdages, sier Noeska Smit.

Smit er førstemanuensis i forskningsgruppen for medisinsk visualisering på Institutt for Informatikk, og er tilknyttet MMIV som seniorforsker.

- Alle presentasjonene jeg har sett så langt har vært veldig inspirerende. Høydepunktet for meg er å møte igjen gamle kjenninger, samt å møte nye folk som deltar på konferansen, sier Smit.

Noeska before conference
Randi Heggernes Eilertsen, UiB

Hun er optimistisk til at MMIV-konferansen kan inspirere nye samarbeid, både nasjonalt og internasjonalt.

- I den tverrfaglige forskningen vi driver med, er det spesielt viktig å ha slike møteplasser, da det typisk ikke er deltakere fra så varierte fagfelt på de eksisterende konferansene som forskerne våre går på.

Les også: Slik kan kunstig intelligens endre bildemedisinen (Dagens Medisin)

MMIV holder månedlige seminarer, og publiserer jevnlig oppdateringer på Twitter og Facebook. Du kan også få oppdateringer ved å melde deg på MMIV sin mail-liste.