Institutt for informatikk

Ukelang ære for FPT pioner Mike Fellows

Forrige uke ble FPT Fest arrangert til ære for Mike Fellows; en pioner innen datavitenskap og emeritus ved Institutt for informatikk.

MikeFest attendees standing in break area
Randi H Eilertsen, UiB

Akademikere fra hele verden samlet seg for å delta på den ukeslange konferansen, hvor Fellows ble feiret for sine grunnleggende bidrag innen parametrisert kompleksitet. Han deltok på konferansen sammen med sin kone, Frances A. Rosamond, som også er anerkjent for hennes bidrag til folkelig formidling av datavitenskap.

"Vi ønsket å feire Mikes 70-årsdag, samt hans pensjonsavgang fra Universitetet i Bergen," sier professor Saket Saurabh, som organiserte arrangementet sammen med Fedor Fomin og Pål Drange.

"Etter mye tenking bestemte vi oss for å organisere et arrangement som virkelig reflekterer Mikes allsidighet og generøsitet - ikke bare i utviklingen av parametrisert kompleksitet, men også gjennom å bygge et fellesskap rundt det – og som representerte den delen av Mikes bidrag til datavitenskap."

Arrangementet ga deltakerne mulighet til å delta på foredrag og minisymposier om relevante temaer rundt FPT, samt å møte kollegaer fra hele verden.

Onsdag ble kalt "Mikes dag"; dedikert til Mike Fellows og hans bemerkelsesverdige prestasjoner innen feltet. Denne dagen inkluderte en interaktiv økt kalt "Computer Science Unplugged", hvor deltakerne fikk se måter å lære bort kjernekonsepter innen datavitenskap uten bruk datamaskiner eller teknologi.

Senere på dagen ble det holdt en bolk bestående av historier fra Fellows' lange og bemerkelsesverdige karriere. Kolleger og venner fortalte historier og delte minner, og gav publikum innsikt i hans arbeid og personlige reise.

Feiringen ble avsluttet med en festmiddag på kvelden, der deltakerne fikk spise, drikke og feire Fellows' prestasjoner i en kollegial atmosfære.

Mike Fellows speaking at dinner
Fedor Fomin

"At Mike flyttet hit og ble heltidsprofessor på Universitetet i Bergen har gitt en enorm boost til forskningen innen informatikk, ikke bare i Bergen og Norge, men også i Europa," sier Pinar Heggernes, prorektor og professor i informatikk.

Hun og Mike har jobbet sammen ved universitetet siden Mike sin ankomst i 2016, men har kjent hverandre fra det akademiske miljøet i mye lengre.

"Jeg har alltid vært takknemlig for, imponert over, og tatt lære av hans generøsitet i å dele sin kunnskap. Så mange unge forskere, ikke bare innen parametrisert kompleksitet, men også fra andre felt, har besøkt Bergen takket være hans gjestfrihet," sier Heggernes.

"Mikes bidrag til informatikk er uvurderlig, og hans ettermæle vil alltid være synlig ved Universitetet i Bergen.»

FPT Festen hedret ikke bare Fellows, men fungerte også som en plattform hvor forskere og fagpersoner kunne utveksle ideer, samarbeide og forhåpentligvis stimulere videre fremskritt innen feltet parametrisert kompleksitet.

En av arrangørene, professor Fedor Fomin, sier følgende om Fellows:

"Mike Fellows, en visjonær leder og en ekte talsmann for parametrisert kompleksitet, har viet sitt liv til å inspirere andre og grunnlegge fagfeltet. Med sin ubøyelige lidenskap og uavbrutte søken etter kunnskap, har han lagt vei for banebrytende fremskritt og skapt et blomstrende fellesskap verden rundt. Gjennom hans utrettelige innsats har han belyst veien for utallige forskere og inspirert en ny generasjon til å utfordre grensene for hva som er mulig. Muligheten til å feire Mike Fellows' livsverk ved å samle briljante hoder innen parametrisert kompleksitet var den store inspirasjonen for dette arrangementet."