Digital kildekritikk (DIGI101)
Digital kildekritikk et et digitalt grunnkurs som tar for seg hvordan du forholder deg til vitenskapelig informasjon i sosiale medier, nyheter, faglitteratur, og kunstig intelligens. Går både vår og høst, og har påmelding hele semesteret.
Hovedinnhold
I kurset Digital kildekritikk får du verktøy for å navigere kritisk i en verden av fakta, meninger, påstander og argumenter formidlet gjennom ulike medier. Her utforsker du hvordan vitenskapelig tenkemåte kommer til syne i faglitteratur, og hva som skiller informasjon fra misinformasjon. Du lærer enkle grep for å undersøke og vurdere informasjon, påstander og kilder, og å gjenbruke dette i oppgaveskriving. Kurset er i hovedsak rettet mot deg som ny student, og tar ca. 4 timer å gjennomføre.
- Meld deg på emnet i Studentweb og logg inn i Mitt UiB for å få tilgang til kurset.
- Gjennomfører du alle modulene og sluttquizen vil godkjent resultat registreres i Studentweb ved semesterslutt.
Mål og innhold
Emnet gir verktøy til å navigere kritisk i en verden av fakta, påstander og argumenter som du møter i ulike medier. Her vil du utforske hvordan vitenskapelig tenkemåte kommer til syne i faglitteratur, og hva som skiller informasjon fra misinformasjon. Du lærer enkle grep for å finne, undersøke og vurdere informasjon, påstander og kilder, og å bruke dette i oppgaveskriving. I tillegg blir du kjent med hvordan du kan forholde seg til KI-verktøy som ChatGPT.
Læringsutbytte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten oppnår
kjennskap til akademiske grunnverdier.
kunnskap om kildekritikk, kritisk refleksjon rundt vitenskap og vitenskapsformidling,
grunnleggende kjennskap til regler for opphavsrett i en akademisk sammenheng,
grunnleggende kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer KI-verktøy gir deg i studiene.
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten kunne finne, vurdere, og gjenbruke kilder i henhold til akademisk praksis. Studenten vil
få ferdigheter til å benytte relevante metoder for å kritisk vurdere vitenskapelig informasjon i ulike medier,
kunne orientere seg effektivt i tilfanget av faglitteratur og kilder via egnede søkeverktøy,
få kunnskap om hvordan man bruker andres arbeid i sitt eget. Dette inkluderer hvorfor og hvordan man lager henvisninger og gjenbruker illustrasjoner i henhold til akademiske forventninger og standarder.
Generell kompetanse
Etter kurset vil studenten ha bygget opp forståelse for vitenskapelige holdninger, og se betydningen av et kildekritisk perspektiv på all informasjon, uavhengig av fag, medium og metodikk.
Studenten vil få innsikt i hva det betyr å være en del av det akademiske fellesskapet.