Matematisk institutt

PET Imaging og time of flight (ToF)

PET Imaging (PET=Positron Emission Tomography) er en bildeteknikk som kan brukes til å avbilde biologiske prosesser helt ned på celle-nivå.

Prinsippet er at pasienten blir injisert en PET tracer (radioaktive tracer med kort levetid, bundet f.eks. til sukker) og deretter avbildet som følge: i det isotopene i det radioaktive stoffet forfaller, de sender ut positroner, dvs elementære partikkeler med det motsatt lading til en elektron. Etter noe få millimeter, positronene treffer en elektron (hver) og dette prosessen produsere gamma-fotoner som begever seg på en linje i motsatt retning. Gamma-fotonene er registrert av en detektor-ring. Bare fotonene som kommer i par samtidig er av interesse i det man vet at et hendelse (forfall av en radioaktiv isotop) har skjedd langs den linje. Det vil si at man ser på hendelsen som likegyldig langs hele linjen. Dette gjør at PET bilder, selv om de kan avbilde prosesser helt ned til molekylar nivå, er veldig uskarpe og har lav signal i forhold til støy.

I dette prosjektet vi ønsker å undersøke muligheten til å bruke informasjonen om "time of flight" dvs hvor lang tid  gamma-fotonene (i samme paret) har brukt til å nå detektoren. Kan man bruke denne tillegg informasjonen, det er mulig å lokalise hendelse på en mindre segment av linjen, og dette kan nyttes til å lage bedre bilder, med mindre usykkerhet i signalen. Dette teknikken er ikke helt vannlig ennå. Se mer på

Prosjektet er veldig aktuell spesielt i forbindelse med PET satsingen i Bergen. Det er tenkt at dette prosjektet skal kjøres parallel til en master/PhD i Fysikk og Teknologi (UiB) der det konstrueres en prototype av en PET maskin med ToF.

Er du interessert? Ta kontakt med Antonella Z. Munthe-Kaas (Matematisk institutt, UiB), Renate Grüner (Fysikk og Teknologi, UiB), eller Yngve Kvinnesland (Nordic Neuro Lab).