Fikk innspill til fremtidens utenrikspolitikk

Utenriksminister Espen Barth Eide og regjeringen fikk en rekke innspill til morgendagens utenrikspolitikk under Responskonferansen i regi av UiB og Utenriksdepartementet.

Espen Barth Eide i samtale med Liliia Oprysk
Utenriksminister Espen Barth Eide møtte en rekke fagfolk fra UiB. Her får han innspill på Responskonferansen fra førsteamanuensis Liliia Oprysk ved Det juridiske fakultet.
Eivind Senneset, UiB

– Dette var et fantastisk arrangement, og det var fint å delta i de ulike panelene, sa Espen Barth Eide i det han avsluttet Responskonferansen i Bergen 13. februar.

Konferansen var et samarbeid mellom Utenriksdepartementet og Universitetet i Bergen og en del av regjeringens Responsserie, der de ønsker innspill til fremtidens utenrikspolitikk fra ulike fagmiljøer.

Tema for konferansen i Bergen var Global orden og demokratiske verdier i en tid med maktforskyvning og stormaktsrivalisering.

En rekke eksperter fra Universitetet i Bergen deltok i panelsamtaler sammen med utenriksministeren og belyste tematikken fra ulike fagfelt.

– Det er viktig at vi som jobber med utenrikspolitikk i det daglige blir minnet om de lange linjene. For det er veldig fort å bli dratt inn i de aktuelle krisene, sa Eide etter konferansen.

– Jeg ønsker å berømme regjeringen for å ta initiativ til responskonferanser for å møte forsknings-, næringsliv og kultur- og teknologimiljøer rundt omkring i Norge for å få innspill og diskusjon rundt noen av de store spørsmålene i vår tid, sa rektor Margareth Hagen.

Her kan du se hele konferansen i opptak:

Responskonferansen 2024