Bergen Offshore Wind Centre (BOW)
Boklansering

Havvind er i vinden som aldri før og nå er det lanseret to nye bøker om temaet

Bergen Offshore Wind Centre (BOW)s egne havvindeksperter, professor emeritus Finn Gunnar Nielsen og førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui, har skrevet to nye bøker om havvind og det var mange som møtte opp for å høre mer da disse ble lansert.

BOW - Boklansering om havvind 08.02.2024
Gry E. Parker, UiB - Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

8. april 2024 inviterte Bergen Offshore Wind Centre (BOW) til lansering av to nye bøker om havvind og mange valgte å bruke lunsjpausen sin for å lære mer om hva bøkene har å by på. Cristian G. Gebhardt, Professor og Direktør BOW, var konferansier og satt scenen både for forfatterne og noen av mulighetene som finnes innen havvind.

Finn Gunnar Nielsen og Ignacio Herrera Anchustegui fortalte litt om hva som inspirerte dem og deres medforfattere til å skrive bøkene, og tok oss igjennom de store linjene i sine respektive bøker. Stipendiat Eirik Finserås, fra Det juridiske fakultet ved UiB var en av medforfatterne i «Offshore Wind Licensing», tok oss med inn kapittelet om det norske markedet.

Det forventes stor økning i kraftforbruket i Norge i årene som kommer og Statnett advarer om at Norge styrer mot et mulig kraftunderskudd i 2027. Regjeringen har ambisjoner om storstilt havvindsatsing med utdeling av om lag 30GW innen 2040.
18. mars startet auksjonen om havvind i Sørlige Nordsjø II.

Det er fortsatt mange utfordringer som må løses og spørsmål som må besvarer for å få til en god havvindsatsing - og noen av disse adresseres i de to bøkene som nå er lansert!

Offshore Wind Energy - Environmental Conditions and Dynamics of Fixed and Floating Turbines, av professor emeritus Finn Gunnar Nielsen

BOW-boklansering 08.04.2024

Emeritus, Finn Gunnar Nielsen, UiB, Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

Gry E. Parker, UiB - Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

«Hyggelig å se at det var så stor interesse for lanseringen. Jeg håper at boken min kan komme til nytte i undervisning og etterutdanning innen havvindenergi. Kanskje den også kan bidra med inspirasjon til å ta tak i mange av de forskningsoppgaver som ligger foran oss», sier Nielsen

Mange land har planer om å bygge ut vindenergi for å nå målene for CO2-utslipp. Mangel på tilgjengelig landareal og behov for gode og stabile vindforhold har stimulert utviklingen av havvindturbiner og dette åpner for å lage større vindturbiner. Miljøet til havs innebærer imidlertid nye utfordringer knyttet til design, installasjon, drift og vedlikehold av vindturbinene. Basert på et kurs undervist av forfatteren, fokuserer denne boken på mulighetene og utfordringene knyttet til vindturbiner til havs. Den introduserer offshore-miljøet, inkludert vind- og bølgedynamikk, før den diskuterer aerodynamikken til vindturbiner, hydrodynamisk belastning, marine operasjoner og vindparklayout. Med eksempler som demonstrerer praktisk anvendelse av emnene som boken adresserer, og øvelser for å konsolidere studentenes forståelse, er dette en uunnværlig referansetekst for studenter og forskere innen avansert miljøvitenskap og ingeniørfag, og for bransjefolk som jobber i vindenergisektoren.

Offshore Wind Licensing, av førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui

Førsteamanuensis, Ignacio Herrera Anchustegui

Førsteamanuensis, Ignacio Herrera Anchustegui, UiB, Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

Gry E. Parker, UiB - Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

«Boken vår er en oppdatert, global og virkelig tverrfaglig «one-sto-shop» for jurister, akademikere, beslutningstakere, prosjektutviklere og energientusiaster som ønsker å forstå mekanismene land bruker når de skal godkjenne havvindprosjekter.  Den er unik i sitt slag og vi håper den blir et viktig instrument for komparativ juridisk forskning og for beslutningsprosesser innen havvind» sier Anchustegui

Denne banebrytende boken gir en tidsriktig og mesterlig analyse av offshore vindlisensprosesser og reguleringer fra et globalt perspektiv. Den utforsker ikke bare konseptet med lisensiering og styringsrammeverket, og bakgrunnen som lisensieringsreglene utvikles i, men ser også på de avgjørende juridiske utfordringene som lisensiering av havvindparker står overfor og som forvaltere, lovgivere, operatører og juridiske utøvere sannsynligvis vil møte.  Med mer enn 15 forskjellige land dekket over hele verden, inkludert Norge og Danmark, er boken et komparativt lovleksikon om hvordan stater organiserer utviklingen av havvindprosjekter, og er nyttig for advokater og andre energifagfolk

Har du lyst til å lese bøkene?
    Begge er å finne på nettet.