Senter for klima og energiomstilling (CET)
PH.D. prosjekt

Forberedt for fremtiden – diskurser om prepping

I mitt doktorgradsprosjektet utforsker jeg internettsamfunn som er opptatt av materielle og emosjonelle forberedelser i møte med en potensiell samfunnskollaps.

Portrettbilde av Ida Sekanina
Ida Kvilhaug Sekanina er stipendiat ved CET og Infomedia
Eivind Senneset/UiB

Sosiale medier er en viktig arena for diskusjoner om politiske, kulturelle og samfunnsmessige spørsmål, og skaper rom hvor folk kan komme sammen, og danne nettverk sentrert rundt ulike temaer, interesser og hendelser. I dag finnes det tusenvis av nordmenn som i ulike Facebook-grupper diskuterer fremtidige potensielle krisesituasjoner, uventede hendelser og alternative måter å strukturere hverdagen på.

Som en del av MUCS-prosjektet (finansiert av Norges forskningsråd) har dette prosjektet som formål å øke vår forståelse av de som forbereder seg på å leve i et samfunn som er annerledes enn det vi kjenner i dag, et samfunn påvirket av dype klimaendringer og fremtidig samfunnskriser. Hva motiverer de som samles rundt tanken på et samfunnskollaps, og hvordan blir disse forestillingene mediert? Jeg utforsker disse spørsmålene gjennom et etnografisk dypdykk i Facebook-fellesskap med fokus på selvforsyning, "prepping" og andre materielle og mentale måter å tilpasse seg en (klima) krise. Med dette prosjektet søker jeg å samle innsikt i hverdagslivets praksiser og strategier, og måten folk forhandler om spørsmål knyttet til krisesituasjoner.