Hjem
Senter for klima og energiomstilling (CET)
Doktorgrad

Norske medier og aktørers rolle i klimapolitikken

Forskningsprosjektet mitt ser på hvordan klimanyheter, klimakommunikasjon og politiske nettverk påvirker den norske klimapolitikken.

Kvinne smiler til kameraet
Janne Bjørgan er stipendiat ved CET og Infomedia
Foto/ill.:
Eivind Senneset/UiB

Hovedinnhold

Norge har lovfestet mål om å redusere utslippene med 50-55% innen 2030, men vi har langt igjen for å komme dit: I 2021 hadde vi redusert utslipp av drivhusgasser med -4.2%. Det er nasjonalpolitikken som må ta en styrende rolle i omstillingen av samfunnet, og det mangler ikke vitenskapelig støtte for at en effektiv klima- og energiomstilling må skje. Mediene forteller oss også at det haster. Likevel lyses det ut nye konsesjoner for leting etter olje og gass, og naturområder som er viktige karbonlagre blir bygget ned til fordel for motorvei. Hva er det som skjer bak kulissene? Hvem påvirker egentlig klimapolitikken, og hvilke kommunikasjonsstrategier bruker de? 

I dette doktorgradsprosjektet kartlegges aktørene involvert i klima- og energipolitikk på nasjonalt plan, temaene som diskuteres og synligheten dette gis i offentligheten gjennom klimanyhetene. Problemstillingen er: På hvilke måter påvirker klimanyheter, klimakommunikasjon og politiske nettverk den nasjonale klimapolitikken? Jeg ser på hvem aktørene er, hva de mener og hvilke klimasaker de engasjerer seg i, og hvordan de søker å påvirke klimapolitiske saker. Selve kommunikasjonen (nyheter, rapporter og høringssvar etc.) rettet mot beslutningstagere i offentlig sektor blir også studert. I arbeidet brukes dataassisterte kvantitative og kvalitative metoder: tekstanalyse av klimanyheter og saker i offentlige nasjonale postjournaler, intervjuer og nettverksanalyse.  

Prosjektet vil resultere i et konstruert klimapolitisk nettverk, som gir innsikt i maktforhold aktører imellom, og viser hvem som er og ikke er en del av nettverket. Forskningen vil vise hvorvidt sentrale temaer og kilder i klimanyhetene også er å finne i politiske prosesser, og gi ny kunnskap om anvendte kommunikasjonsstrategier og deres innvirkning på klimapolitikken. Med utgangspunkt i forskningen vil jeg utforme råd om hvordan nasjonale myndigheter kan håndtere medier og aktører i klimapolitiske beslutningsprosesser, samt råd om tilpasning av klimakommunikasjon rettet mot beslutningstagere.