Samfunnsgeografi
Masteroppgave

Mest nyskapende masteroppgave i samfunnsgeografi

Gratulerer til Devyn Remme med prisen for den mest nyskapende masteroppgaven i samfunnsgeografi!

Devyn Remme
Devyn Remme fikk prisen for den mest nyskapende masteroppgaven i samfunnsgeografi.
Grethe Meling

Vinterseminaret i samfunnsgeografi sin pris for den mest nyskapende masteroppgaven i samfunnsgeografi 2022 gikk til Devyn Remme for masteroppgaven: "Mind the Gap: Dynamic Social Inclusion and Sustainable Mobility in Bergen" som hun fullførte ved UiB våren 2021.

Sosial inkludering og bærekraftig mobilitet

- Masteroppgaven min handler om sosial inkludering og bærekraftig mobilitet i Bergen. I kommunevalget i 2019 ble et politisk parti som gikk til valg mot bompenger det tredje største partiet i Bergen. De hevdet at bompenger går mest ut over de som har minst. Jeg tenkte, hvis vi ikke kan løse et spesifikt bærekraftstiltak, i dette tilfelle å redusere bilkjøring i byen, i et av de rikeste og mest egalitære stedene i verden, hvordan kan vi da få til de store omstillingene som må til for å møte klimaendringene?

Devyn forklarer at hun i oppgaven jobbet mye med både empiri og teori. Hun samlet inn ulike former for kvalitative data fra mange aktører for å få fram ulike perspektiver i saken. Hun brukte også sekundære kvantitative data for å se om det viste det samme bilde som hun fikk ved å snakke med folk. Så prøvde hun å forstå ulike påstander om sosial inkludering og rettferdighet og utforsket ulike teorier med sine egne data.

Samfunnsrelevant oppgave

Sammen med Siddharth Sareen var Håvard Haarstad Remmes veileder på oppgaven, og er nå veileder på doktorgraden hennes om de globale og sosiale effektene av den store veksten i bruk av el-biler.

- Vi på CET er veldig stolt over at Devyn sin masteroppgave vant denne prisen. Men vi er ikke overrasket – Devyn har skrevet en oppgave som er både faglig avansert og samfunnsmessig relevant. Nå har vi mye glede av henne som stipendiat på senteret, sier han.

En imponerende og innovativ masteroppgave

Her er komiteens begrunnelse (på engelsk):

"Although the chosen research theme is not unique these days, the candidate has explored theories and developed concepts, which are exceptional in sustainable urban mobility studies. The candidate has in a convincing way criticized traditional theories of distributive justice, arguing that although such theories are useful for identifying the cracks people might fall through and designing mechanisms to prevent people from falling too deep, they are insufficient to account for inclusion within the complex, dynamic, and emergent processes of large-scale social transformation required for decarbonization.

The master prize committee also wants to emphasize that Remme has designed a study, not only with an impressive data material based on a diversity of methods, but where the cases and a diversity of materials are analyzed in depth and recombined in innovative ways. Because of this, Remme is able to explore the complex socio-political context of urban sustainability strategies and uncover controversies and challenges hindering socially inclusive policies. By doing so, she has also hit this year’s conference theme “polarization” head-on.

The committee congratulates Devyn Remme with the prize, and with an impressive and innovative master’s thesis. The committee hopes she will find this award inspiring for her continuing and future work on urban sustainability."

Jeg er veldig stolt over å vinne denne prisen og motivert til å fortsette jobben min både med forsking og undervisning.

- Devyn Remme, stipendiat ved Senter for klima og energiomstilling -

Institutt for geografi ved UiB og Senter for klima og energiomstilling (CET) gratulerer også!