Institutt for geografi

Daglig leder i Regn Plan AS

Anne Lise Sæterdal fullførte mastergrad i geografi i 2011. Hun er nå daglig leder i Regn Plan AS og har tidlegere jobbet for Rambøll Norge AS, Henning Larsen Arkitekter AS, Forsvarsbygg og Askøy kommune.

Hvorfor valgte du å studere geografi?

Geografi var et av fagene jeg likte best da jeg gikk på videregående. Faget var allsidig ved at det var sammensatt av både samfunnsfag og naturfag. Det var nok nettopp denne kombinasjonen som vekket interessen for faget og som gjorde at jeg søkte meg inn på geografistudiet ved UiB.

Hva jobber du med nå?

Jeg jobber i dag som daglig leder og arealplanlegger i Regn Plan AS. Som daglig leder må jeg holde styr på økonomi, akkvisisjon o.l., mens jeg i rollen som arealplanlegger utarbeider reguleringsplaner for ulike formål - bolig, naust, skole, idrettsanlegg mv. Jeg bistår også kundene dersom de trenger hjelp til å endre en allerede vedtatt reguleringsplan, med søknader om dispensasjon, fradeling av eiendom eller lignende.

Hvordan er geografiutdanningen din relevant for deg i arbeidslivet?

Når vi utarbeider reguleringsplaner er det ofte mange fagfelt som berøres og som må sees i sammenheng. Bredden i geografifaget, med en kombinasjon av naturgeografi og samfunnsgeografi, oppleves derfor som relevant fortsatt. I tillegg bruker vi kvalitative undersøkelser ved gjennomføring av brukerprosesser, og den analytiske tilnærmingen er alltid viktig å ha med seg.

Er det noe du skulle ønske at noen hadde fortalt deg da du var student?

Det kan være lurt å følge godt med på GIS-undervisningen - det får du nok bruk for!

De beste minnene fra studietida på geografi?

Feltkursene var veldig lærerike og ikke minst veldig gøye å være med på.

Har du et råd til de som studerer eller vurderer å studere geografi?

Tenk gjennom hva du vil bruke utdanningen til og prøv å spisse fagene litt mot det.