Institutt for politikk og forvaltning
Ny publikasjon

Ny bok: Norway’s EU Experience and Lessons for the UK: On Autonomy and Wriggle Room

Arild Aurvåg Farsund er medforfatter på denne boken som er skrevet sammen med John Erik Fossum, Christopher Lord, Fay Madeleine Farstad, Merethe Dotterud Leiren, Espen D.H. Olsen, Marianne Riddervold, Johanne Døhlie Saltnes, Øyvind Svendsen og Jarle Trondal.

The cover of the book
Arild Aurvåg Farsund

Boken analyserer Norges mangfoldige tilknytningsformer til EU og gjør en systematisk vurdering av hvilken potensiell egnethet disse ordningene kan ha for Storbritannias forhold til EU etter Brexit. Forfatterne spør hvor mye autonomi og handlingsrom de tett integrerte ikke-medlemmene kan ha gitt at de har inngått bindende avtaler med EU. I boken presenteres det grundige vurderinger av Norges tette koblinger gjennom EØS-rammeverket, og det gis innblikk i hva de norske lærdommene kan si oss om den politiske orden i Europa post-Brexit. Bokens analytiske rammeverk tar opp autonomi i tilknytning til kompleks gjensidig avhengighet, et perspektiv forfatterne mener har relevans langt utover det norske caset. Dette gjelder også for Storbritannia, særlig siden avtalen med EU - kjent som Trade and Cooperation Agreement (TAC) – har innebygget betydelig usikkerhet om det fremtidige forholdet mellom partene.