Hjem
Senter for Griegforskning
Nyhet

'Glemte stemmer' på Festspillene i Bergen

I en minikonsertserie på Siljustøl løfter Festspillene i år frem to bergenske komponister: Inger Bang Lund og Borghild Holmsen. Begge ble ansett som store talenter, reiste ut i verden for videre studier og gjorde suksess på hjemmebane og internasjonalt. I dag blir musikken deres sjelden fremført. Arnulf Mattes, professor og leder ved Senter for Griegforskning, gir en introduksjon om komponistene på begge konsertene.

Neste
Inger Bang Lund
Foto/ill.:
Bergen Offentlige Bibliotek
1/2
Borghild Holmsen
Foto/ill.:
Bergen Offentlige Bibliotek
2/2
Tilbake

Hovedinnhold

Inger Bang Lund (1876–1968)

Først ut er Inger Bang Lund . Som treåring overrasket hun familien ved å spille temaer hun hadde hørt Brigademusikken fremføre i Musikkpaviljongen. Da hun var 18 år, fikk hun utgitt et hefte med fire pianostykker, og som pianist opptrådte hun blant annet med Nina Grieg. 

Johan Halvorsen (1864–1935), som var en sentral komponist på begynnelsen av 1900-tallet i Norge, mente etter hvert at han ikke hadde mer å lære Inger Bang Lund og anbefalte studier i Roma. Dit tok hun med seg mann, barn og sin egen mor, og ble der i 12 år mens hun drev med musikkstudier, konsertvirksomhet og komposisjon. 

Tilbake i Bergen ble Bang Lund en høyt verdsatt pedagog ved Bergen musikkonservatorium, og var fortsatt en respektert pianist og komponist. Hun har etterlatt seg mer enn 50 komposisjoner.

Borghild Holmsen (1865–1938)

«Det var som noe av hennes ungdomsglans lå om henne fremdeles. Hun var muntrere og ureddere i sin form enn mange andre, ikke så lite av en original,» heter det i en beskrivelse av Borghild Holmsen . 

Komponisten, pianisten, pedagogen, biblioteksmedarbeideren og musikkanmelderen var en pioner. Hun sies å være den første norske kvinnen som gav konsert med kun sine egne komposisjoner på programmet, og hennes Sonate for fiolin og klaver er det første kammermusikkverk i det store formatet skrevet av en norsk kvinne. 

Med den sonaten brøt Holmsen en usynlig grense, for datidens kvinnelige komponister skulle helst holde seg til mindre verk for piano og sanger. Resultatet kan du høre på denne konserten, fremført av fiolinist Maria Angelika Carlsen og pianist Ole Christian Haagenrud. 

Til tross for at sonaten og Holmsens øvrige komposisjoner ble godt mottatt, førte ikke søknader om offentlig støtte til videre komposisjonsstudier i utlandet frem. 

Holmsen var også en ettertraktet pianist og klaverpedagog, og gav konserter i Sverige, Danmark, Tyskland, England og USA. For Harald Sæverud var hun en elsket lærer, og da Bergen Bibliotek begynte med utlån av «musikaliteter» og dermed la grunnlaget for dagens musikkbibliotek, var hun en sentral medarbeider.

(Festspillene i Bergen)