Strategi for HF 2023–2030
Hovedinnhold
Humanistisk kunnskap åpner dører.
Humanistisk kunnskap åpner dører. Språk, historie, litteratur, filosofi og kunst er nøkler til å forstå fellesskapet vi lever i. Vår forskning skaper ny kunnskap om menneskets plass i verden. Den gir tilgang til andre kulturer og tider, fra det første mennesket til kunstig intelligens. Den store bredden i våre utdanninger forbereder studentene på et arbeidsliv med behov for tverrfaglig kompetanse, og våre innsikter bidrar til å fremme demokrati, bærekraftig utvikling og innovasjon. I et samfunn på terskelen til nye utfordringer, står humanistiske fag for avgjørende ferdigheter: analyse, kildegransking, tolkning og kritisk tenkning.
Pdf-versjon: Strategi for Det humanistiske fakultet 2023–2030
FORSKNING 2030 |
Forskningen vår skaper ny kunnskap om menneskets plass i verden.
I 2030 skal Det humanistiske fakultet stå for internasjonalt toneangivende grunnforskning. Høy kvalitet i forskning skal være gjennomgripende i fakultetets virke og ligge til grunn for utdanning og formidling. Fakultetet vil også ta ansvar for forskning på norske forhold og være en premissleverandør i offentligheten. Våre vitenskapelige ansatte får utnyttet forskningstiden sin bedre, og bidrar til et sterkt forskningsfellesskap.
For å oppnå dette skal vi
- legge bedre til rette for sammenhengende tid til forskning og skjerme forskningstiden
- videreutvikle aktive forskergrupper som bidrar til forskningssamarbeid og prosjektutvikling
- øke forskningsaktiviteten gjennom internasjonale samarbeid og flere tilslag på konkurransearenaer, særlig EUs programmer
- vinne frem med et nytt Senter for fremragende forskning i strategiperioden
- fremme forskningsfrihet, også i internasjonalt samarbeid
- bli ledende innen digital humaniora og satse videre på humanistisk forskningsinfrastruktur
- fremme forståelsen av forskningsetikk og utvikle bedre systemer for å heve den forskningsetiske kompetansen på fakultetet
- øke antallet publikasjoner i kanaler som sikrer synlighet og gjennomslagskraft for vår forskning
- sikre god karriereveiledning gjennom aktiv bruk av forskningsplaner og tydeligere forskningsledelse
UTDANNING 2030 |
Utdanningene våre forbereder studentene på et arbeidsliv med behov for tverrfaglig kompetanse.
I 2030 skal humanistisk utdanning ved UiB være et naturlig førstevalg for kandidater som ønsker å forme samfunnets utvikling i Norge og verden. Vårt utdanningstilbud skal være forankret i fremragende forskning og undervisning, samt legge til rette for tverrfaglighet. Våre kandidater skal ha faglig dybde basert på refleksjon og innsikt, være digitalt kompetente, og være forberedt på å spille en aktiv rolle i samfunns- og arbeidsliv. Internasjonale perspektiv skal kjennetegne all utdanning på HF.
For å oppnå dette skal vi
- utvikle attraktive studier som bedrer studentrekrutteringen og øker antallet som gjennomfører
- gjennomgå og forenkle studieprogramporteføljen ved fakultetet for bedre å møte nye behov i samfunnet. Dette skal skje i tett samarbeid med fagmiljøer, studenter, arbeidslivet og andre samfunnsaktører
- videreutvikle HF som et ledende lektorutdanningsfakultet
- styrke porteføljen av etter- og videreutdanningstilbud på en måte som er økonomisk bærekraftig
- fremme studentdemokratiet gjennom vitale fagutvalg og studentmedvirkning
- tilby alle studenter opplæring i digital forståelse, kunnskap og kompetanse
- styrke kommunikasjonen med potensielle studenter
- videreutvikle den utdanningsfaglige kompetansen blant underviserne, gjennom kursing, forskning på egen praksis og bruk av meritteringsordningen (FUND)
- videreutvikle og forenkle studiekvalitetssystemet for å skape kultur for kvalitet
- sikre ekstern finansiering til arbeidet med å videreutvikle kvaliteten på våre studier
FORSKERUTDANNING 2030 |
Forskerutdanningen vår skal tiltrekke seg de beste forskerrekruttene i Norge og sterke internasjonale kandidater.
I 2030 skal forskerutdanningen vår tiltrekke seg de beste forskerrekruttene i Norge og sterke internasjonale kandidater. Våre kandidater skal delta i aktive forskningsmiljøer, ha tilgang til internasjonale nettverk og bidra med forskning av høy kvalitet. Ved fullført forskerutdanning skal kandidatene være attraktive for stillinger både i akademia og andre sektorer. Flere kandidater skal fullføre utdanningen innen normert tid.
For å oppnå dette skal vi
- ha økt fokus på fremdriftsplan ved rekruttering av kandidater
- sikre at alle kandidater deltar i aktive forskningsmiljøer
- legge til rette for at alle kandidater kan delta i internasjonale forskernettverk
- legge til rette for at pliktarbeidet styrker kandidatens kompetanse – og særlig arbeidslivsrelevant kompetanse
- sikre at pliktarbeidsavtaler utarbeides i samsvar med prosjektets fremdriftsplan
- legge til rette for at vitenskapelig ansatte får videreutviklet sin veilederkompetanse
- styrke de faglig-sosiale fellesarenaene i ph.d.-programmet
FORMIDLING 2030 |
Formidlingen vår skal synliggjøre de humanistiske fagenes grunnleggende rolle i vår forståelse av verden rundt oss.
I 2030 skal vår formidling av humanistisk forskning ha et bredt nedslagsfelt og synliggjøre de humanistiske fagenes grunnleggende rolle i vår forståelse av verden rundt oss. Relasjonene til samfunnet rundt oss skal være preget av åpen dialog og allsidig kunnskapsutveksling. Gjennom en aktiv og kunnskapsbasert deltagelse i offentligheten skal vi ha stor påvirkningskraft i samfunnsdebatt og beslutningsprosesser.
For å oppnå dette skal vi
- ta i bruk ulike arenaer og formidlingsformer for å vise betydningen av våre fag og forskningsresultater blant flere målgrupper
- utvikle kommunikasjons- og formidlingsplaner som en integrert del av forskningsaktivitet og forskningsprosjekter
- øke kontakten mellom fagmiljøer og media, og styrke de ansattes kompetanse på mediehåndtering og forskningskommunikasjon
- aktivt søke tettere kontakt og økt samarbeid med andre institusjoner og samfunnsaktører
- legge til rette for at flere ansatte kan delta aktivt i offentlig ordskifte, ekspertgrupper og utvalg
- fremme klart språk i formidling og kritisk tenkning i samfunnsdebatten
- støtte opp om videre samarbeid om ordbokarbeid og forvaltning av norsk språk, inkludert utvikling av norsk fagspråk og terminologi
ORGANISASJON 2030 |
Vi skal ha en vital campus som legger til rette for faglig samarbeid, med et inkluderende og internasjonalt arbeids- og læringsmiljø.
I 2030 skal HF ha en vital campus som legger til rette for faglig samarbeid, med et inkluderende og internasjonalt arbeids- og læringsmiljø. Vi skal være et fakultet med tydelige organisasjons- og styringsstrukturer som fremmer tverrfaglig samarbeid på tvers av enheter. Beslutningsprosesser skal være åpne og basert på medvirkning fra ansatte og studenter.
For å oppnå dette skal vi
- realisere et nytt HF-kvartal i tett samarbeid med UiB-ledelsen, Eiendomsavdelingen, Bergen kommune og andre relevante aktører. Vi skal i prosessen sikre god brukermedvirkning fra ansatte og studenter
- tilby karriere- og kompetanseutvikling til alle uavhengig av stillingstype
- jobbe aktivt for å være et bærekraftig fakultet
- fremme rekruttering og ansettelsesprosesser som sikrer at vi ansetter de beste
- videreutvikle et godt arbeids- og læringsmiljø som fremmer likestilling, mangfold og medvirkning
- samarbeide med studentorganene om å styrke studentenes trivsel og psykiske helse
- arbeide for enklere tilgang til informasjon og mer effektiv internkommunikasjon
- gjennomgå organiseringen av administrasjonen ved HF i sin helhet forut for innflytting i nytt HF-kvartal, med vekt på å sikre fordeler ved samlokalisering
Strategien beskriver fakultetets ambisjoner og hvordan vi som organisasjon skal realisere disse ambisjonene frem mot 2030. Strategien skal være et styringsverktøy for fakultetsstyret og fakultetsledelsen i forbindelse med faglige prioriteringer, rekruttering og budsjett. |