Institutt for informatikk
Gjesteforelesning

Praktisk Informatikk: Trenger vi fortsatt å studere informatikk og algoritmer når alle kan KI og KI kan alt?

Institutt for Informatikk inviterer til andre foredrag i møteserien "Praktisk Informatikk", der vi belyser informatikkens møte med industri og praksis - den virkelige verden! Pizza blir servert. Denne gangen møter vi vår tidligere student og algoritmiker Frederic Dorn, som nå jobber i Frende med forsikring og data science.

Tegning av fornøyd robot på lilla bakgrunn
UiB

Påmelding innen 30.04 klokken 12:00

Hva sier Frederic om seg selv?

Jeg er en algoritmespesialist som brenner for å utforske nye problemstillinger og oppnå effektive løsninger på en pragmatisk måte. Denne lidenskapen trekker seg gjennom hele min vei som algoritme-forsker, vannkraft-optimaliserer, risiko-analytiker og nå som data scientist.

Frederics oppsummering:

Data science har blitt ganske dagligdags. Algoritmene brukes i en data-kvernende svart boks. Boksen har blitt automatisert og visualisert slik at dagens data scientist kan unngå å skrive en eneste linje kode i samtlige deler av modell-livstids-syklusen.Jeg skal presentere hvordan vi bruker et slik low-code rammeverk hos oss i Frende. Samtidig viser jeg noen use-case hvor det likevel er avgjørende å ha en informatiker i AI/ML-gruppen.Presentasjonen krever ingen bakgrunn i maskinlæring.