Forskning og undervisning om kontroversielle tema

Keynote med Mia Lövheim om Religious media literacy

Som en del av programmet på NoReFo-konferansen kommer professor Mia Lövheim fra Uppsala universitet. Hun er keynote under den årlige konferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum som i år gjennomføres i Bergen. Her bidrar hun om temaet Religious media literacy.

Mia Lövheim
Uppsala universitet

Dato: 30.01.2023
Tid: 11:15 - 12:15

Du har muligheten til å være med på denne delen av konferansen uten å være påmeldt konferansen. Temaet for keynoten er kommunikation om religion i et medaliserat samfunn. Lövheim skal under det snakke om:

Unga i Norden växer upp i ett samhälle där religion blivit både mer synlig och mer omdebatterad i frågor om såväl identitet som politik. Medier och skola har ersatt religiösa organisationer och familj som de vanligaste platserna där unga möter sådana frågor. Religious media literacy beskriver den dubbla kompetens som behövs for att kommunicera i ett sådant landskap; kunskap om religioner men också kunskap om hur medier fungerar i samhället. Vilka bilder av religion presenteras i aktuell nyhetsrapportering, och hur skall vi förstå varför detta sker? Finns det exempel på mer konstruktiv religionsjournalistik och hur kan denna bidra till nyansering och fördjupning av kunskap om religion i ett medialiserat samhälle?

Keynoten er en del av en større konferanse i Norsk religionspedagogisk forskerforum som er det viktigste nettverket for religionsdidaktikere og religionspedagoger ved norske utdanningsinstitusjoner. Under årets konferanse vil det være nærmere 50 ulike foredrag, workshops, og faglige muligheter, som er en rekord for nettverket.

Norsk religionspedagogisk forskerforum (NoReFo) er et nettverk som har til formål å styrke forskning og samarbeid innenfor et felt som vektlegger problemstillinger om oppdragelse, læring, undervisning og danning i tilknytning til religion, verdier og livssyn. Problemstillingene kan være empiriske og teoretiske og de kan dreie seg om sekulære og religiøse arenaer. Religionspedagogikk blir her bredt forstått som et tverrfaglig forskningsfelt. Både religionsdidaktikk, livssynsdidaktikk, filosofididaktikk og etikkdidaktikk er betegnelser som dekker sentrale forskningsinteresser i nettverket.

Keynoten gjennomføres i Auditorium 3/rom 602 på Jusbygget.