Neuro-SysMed (NSM)

NeuroDialogues: Nevrobiologi, fri vilje og moral

Den 6. juni inviterer vi ansatte og samarbeidspartnere ved Neuro-SysMed til en dialog om autonomi, autentisitet og moral i lys av nevrologiske tilstander og utfordringer. Møtet vil være strukturert som modererte diskusjoner og krever ingen formell forberedelse.

Artistic illustration of a two-faced woman with brain sensors.
Eli V/Photoshop AI.

Når: Torsdag 6. juni kl. 19.00-21.00

Sted: SVT (Senter for vitenskapsteori), seminarrom (1. etg.), Parkveien 9, 5007 Bergen

Registrering: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=15489308

Hvem: Senior- og juniorforskere, studenter, sykepleiere, forskningskoordinatorer og andre interesserte

Kom med åpent sinn og egne erfaringer

Vi oppfordrer deg til å komme med et åpent og kritisk sinn, vennlighet, og en eller to personlige historier fra din kliniske eller vitenskapelige virksomhet som på en eller annen måte belyser erfaringer knyttet til autonomi, autentisitet og moral. Disse historiene vil legge grunnlaget for diskusjonene. Eksempler på spørsmål som vil være relevante er:

• Hvordan påvirker sykdoms-drevne endringer i personlighet og selvoppfatning vår oppfatning av personlig frihet og ansvar?
  • Hvordan utfordrer bruk av nevroteknologier vår forståelse av moral, når vi antar at tanker og handlinger stammer fra hjerneprosesser?
  • Hvilke etiske utfordringer oppstår når nevroteknologi kan manipulere følelser, minner eller oppfatninger?
  • Hvordan kan samfunnet balansere fordelene med nevroteknologi mot risikoen for å miste vår autentiske identitet og moral?
  • Hvordan balanserer vi individuell frihet mot risikoen for ytre påvirkning fra nevroteknologi?
  • Hvilke etiske og juridiske problemstillinger dukker opp når nevroteknologi brukes til å forbedre beslutningsevnen hos personer med nevrologiske utfordringer?
  • I hvilken grad kan vi bevare personlig ansvar og autonomi når prediktiv nevrologi påvirker juridiske og samfunnsmessige forventninger til vår fremtidige atferd?

NeuroDialogues:
NeuroDialogues er et initiativ fra RRI/PPI-gruppen i Neuro-SysMed, og har som mål å fremme debatt på et bredt spekter av emner i krysningspunktet mellom alvorlige nevrologiske tilstander, teknologi og menneskets sinn. NeuroDialogues fungerer som et rom til å utforske etiske utfordringer som kan komme gjennom bruk av banebrytende teknologi og medisinsk praksis innen nevrologi.

Hvis du har spørsmål eller vil foreslå emner for kommende møter, kan du ta kontakt med:

Caroline.Engen@uib.no

Jan.Karlsen@uib.no