Hav

Nyhetsarkiv for Hav

Gjennomsnittlig overflatetemperatur i verdenshavene har aldri før vært så høye som i april i år. Økt temperatur har allerede ført til endringer for livet i havet. Hva vet vi om konsekvensene av dette for liv i havet?
Tidenes første One Ocean Week er arrangert i Bergen. Mange UiB-ere har bidratt på alt fra møter med regjering, havkonferanse til folkeopplysning på bar.
For snart et år siden startet 90 studenter på det tverrfaglige emnet SDG 200 og en fire måneders reise med Statsraad Lehmkuhl i Stillehavet. Opplevelsene og læringsutbytte studentene sitter igjen med er mange, selv om ikke alt gikk etter planen.
Isen smelter på Grønland og avdekker nye landområder. Samtidig slukes landområder på øystater i Stillehavet når havet stiger. Det tverrfaglige prosjektet ClimateNarratives vil se på disse sammenhengene og konsekvensene, med lokalbefolkningen sine egne historier i fokus.