Institutt for sosialantropologi

Nyhetsarkiv for Institutt for sosialantropologi

"Vi trenger en grunnleggende refleksjon rundt hva KI representerer, og hva den ikke representerer." skriver Annelin Eriksen, professor ved institutt for sosialantropologi, i en artikkel til Klassekampen. Eriksen peker på behovet for å stille spørsmål om hvorfor og hvordan KI utvikles for å unngå å reprodusere våre uvaner gjennom KI-teknologien.
"Er det slik at ærlighet skal veie tyngre enn formelle krav til masteroppgaver og generell god akademisk skikk? ", spør doktorgradsstipendiat Isabelle Hugøy i E24.
Marianna Betti, postdoktor ved institutt for sosialantropologi, har blitt intervjuet av Skipsrevyen om sin forskning tilknyttet ASMOG-prosjektet om forholdet mellom menneskelig og automatisert arbeidskraft i maritime industri.
– Målet er at vi sammen skal komme litt nærmere å kunne lese fagtekster uten å bli avbrutt, sier professor i sosialantropologi, Bjørn Enge Bertelsen, som står bak tilbudet.