UiB Ambassadør
Reisebrev fra Aix-en-Provence

Sciences Po Aix-en-Provence

Høsten 2021 var jeg på utveksling ved Sciences Po i Aix-en-provence helt sør i Frankrike. På grunn av corona situasjonen var jeg svært usikker på hvor jeg ønsket å reise og booket derfor time hos studieveileder.

to utsiktsbilder
Teba Algabiri

Jeg anbefaler virkelig alle studenter å reise på utveksling, da det ikke er sikkert man får denne muligheten igjen.

Siden jeg studerer Sammenliknende politikk fant jeg fort ut at jeg ville studere på Sciences Po. Da jeg fant ut at de hadde campus i Aix ble valget lett på grunn av det varme klimaet. Det er mange grunner til at jeg valgte å reise på utveksling. Jeg ønsket å lære mer om den franske kulturen og få et større nettverk som strakte seg over hele verden.

Mens jeg studerte ved Sciences Po hadde jeg syv emner, da hvert emne kun utgjør fire eller fem studiepoeng. Det var litt kjipt, men siden ingen emner hadde pensum var det egentlig bare å møte opp på forelesninger. Emnetilbudet er heller ikke så veldig bra vis man skal ha engelske fag, noe som var litt frustrerende i starten når vi skulle lage timeplanen vår. Men alt dette order seg. Emnene jeg hadde var blant annet Gender and politics, Crime and justice, External relations of the EU og Human rights and global crises. Det som var mest annerledes fra undervisningsformen i Norge var at vi hadde klasseromsundervisning og ingen pensum.

I sør snakker innbyggerne veldig lite engelsk. Noen snakker ingenting så det gjelder å prøve seg frem med fransken, selv om ikke alt sitter helt som det skal. Ved slutten av halvåret hadde jeg lært overraskende mye. Aix er ikke en så veldig stor by så man går stort sett når man skal et sted. Universitetet tilbyr internasjonale studenter studentbolig så nesten alle klassekameratene dine kommer til å bo der. Det var ikke så veldig bra standard der, men var i gjengjeld veldig billig å bo der så det funket for ett semester.

Studentlivet i byen var noe av det som gjorde oppholdet så gøy. Mellom timene på skolen satt vi ofte på cafe i solen. Aix er en studentby med mange forskjellige campuser/universiteter så det var alltid noe å finne på på kvelden. Siden det ikke var så stort møttes alle ofte på de samme stedene.

I Aix ligger Sainte-Victorie fjellet som flere ganger er malt av den kjente kunstneren Paul Cezanne. Ikke langt unna ligger og Calanque hvor jeg virkelig anbefaler å ta turen! I løpet av halvåret reiste vi mye rundt i Frankrike og så de fleste storbyene.

I etterkant av utvekslingen er det ikke noe jeg angrer på, men om jeg kunne ha valgt igjen tror ikke jeg ville bodd i studentleilighetene som vi fikk tilbudt av skolen og heller funnet meg noe privat. Ellers vil jeg virkelig anbefale å reise på utveksling til Aix hvor sola skinner over 300 dager i åretJ