Senter for kvinne- og kjønnsforskning
Holbergprisen 2024

Achille Mbembe: Å tenke verden fra Afrika

Velkommen til et åpent seminar om årets Holbergprisvinner: Historiker, politisk teoretiker og offentlig intellektuell Achille Mbembe.

Press photo of Holberg Prize winner Achille Mbembe and Holberg Prize logo
Chanté Schatz, University of the Witwatersrand & Holberg Prize

I samarbeid med Holberg-prisen inviterer Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKOK) og Forskergruppe for Radikal filosofi og litteratur til åpent seminar/lesesirkel om årets Holberg-prisvinner: historiker, politisk teoretiker og offentlig intellektuell Achille Mbembe.

Seminaret vil gi korte introduksjoner til sentrale tekster og begreper i Mbembes tenkning, og åpner for bred diskusjon om hans arbeid som helhet. Hver introduksjon er tilknyttet foreslått litteratur, men alle er velkomne, uavhengig av om de har hatt tid til å lese tekstene.

Arrangementet finner sted i møterom 904 i 9. etasje i Lauritz Meltzers hus, Fosswinckels gate 6 (Mazemap-lenke). Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi ønsker påmelding fra digitale deltakere, så gå til denne lenken å registrere deg og få Zoom-lenke i forkant av arrangementet. De som ønsker å delta fysisk trenger ikke å melde seg på. Seminaret vil foregå på engelsk.

Program og foreslått lesning

Introduksjon: Kari Jegerstedt, SKOK: Thinking the world from Africa

Marry-Anne Karlsen og Christine M. Jacobsen, Institutt for sosialantropologi: Temporality in the Postcolony.

Foreslått litteratur: "Time on the Move” og “The final Manner”, i On the Postcolony (2001)

Kjersti Aarstein, SKOK: Necropolitics and Palestine

Foreslått litteratur: "Necropolitics" (2003)

Gisle Selnes, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier:

Violence, State of Exception and Enmity in Politiques de l’inimite

Foreslått litteratur: "The Society of Enmity” i Necropolitics (2019)

Johannes Grytnes, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier:

Decolonization and the University in Neoliberal Times

Foreslått litteratur: "Decolonizing the University: New Directions” (2016)

Svati Shah, SKOK: Critique of Black Reason and the Antropocene

Foreslått litteratur: "The Clinic of the Subject" i Critique of Black Reason (2017)

Kari Jegerstedt, SKOK: The Becoming Black of the World and Mbembe’s Planetary Trilogy

Foreslått litteratur: "Preface" og “Introduction” i Brutalism (2024) og "The Universal Right to Breathe" i The Earthly Community (2022)

All litteratur er tilgjengelig på nett. Dersom du ønsker kopi av en PDF, kontakt Kamilla Stølen.

Velkommen!