Skolelaboratoriet i realfag
Kurs for lærere

Realfagslunsj: Plast – kommet for å bli

Plast er fantastiske materialer! Vi bruker mange ulike varianter hver eneste dag, og vi kan vanskelig se for oss at disse praktiske materialene kan erstattes. Samtidig vet vi at havene fylles av plastsøppel. Hvilke tiltak er nødvendige? Fordelen (og ulempen) med plast, er jo at det er svært holdbart... Bli med på et kjemisk dypdykk i plastens egenskaper.

plast
colourbox.com

I denne realfagslunsjen får du en kjemikers blikk på plast. Lær om polymerene som gir plasten de fantastiske egenskapene, myknere som modifiserer egenskapene og antioksydantene som hindrer nedbrytning.

Leiv K. Sydnes er professor emeritus på Kjemisk institutt. Han har hatt en lang karriere som forsker, og vært president både i Norsk Kjemisk Selskap og den internasjonale kjemiorganisasjonen IUPAC. I tillegg har han alltid vært opptatt av formidling, og har bidratt til lærebøker i kjemi på vgs.

Leiv Sydnes

Billedtekst

Du får lenke til semnaret ved å melde deg på via skolelab.no. Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune.