Skolelaboratoriet i realfag
Kurs for lærere

Realfagslunsj med live-programmering av en evighetskalender

Kalendermatematikk krever tilpasninger som kan løses med programmering. I denne lunsjen får du live-koding med matematikeren Christoph Kirfel.

Kalendermatematikk er mer enn uker, måneder og år. Og skal du programmere med datoer et stykke tilbake i tid, er det en del å holde styr på. Skuddår hvert fjerde år, unntatt hundreårene. Hvis ikke da hundreårene er delelige med 400, da blir det skuddår likevel... I denne realfagslunsjen får du live-koding med eksempler på hvordan dette kan løses.

Christoph Kirfel er førsteamanuensis på Matematisk institutt, og har blant annet ansvar for videreutdanningskurset Algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget

Kirfel

Billedtekst

Du får lenke til semnaret ved å melde deg på via skolelab.no. Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune.