Universitetshagene

Nytt nummer av Årringen er klar

Årringen kom fra trykkeriet like før påske, og utsendelsene til medlemmer av Arboretets venner og andre abonnenter er i gang.

Årringen 2022-23
Universitetshagene

Årringen 2022–2023 er ‘på gata’ med stoff om:

• Fra sedertreet i bibelen og en global aksjon for å redde Wollemia, et levende fossilt treslag fra Australia – til trærnes innvandring etter istida og omdiskuterte nykommere som edelgran og platanlønn.

• Kalmia i lyngfamilien: fra meterhøye prydbusker til den vakre minibusken greplyng.

• Fra solblom, tidligere et vanlig syn på slåttemarker, men nå sjelden – til rødsveve som sprer seg grasbakken ved Blondehuset.

• Kardemommemysterier, om krydrene i handelen og planten botaniske hager har dyrket som ekte kardemomme i "alle år"

I tillegg:
Meldinger om prosjekter og virksomhet i Arboretet på Milde, Bergen botaniske hage og Muséhagen. Stiftelsen Det norske arboret melder om ny strategi og ny direktør. Endelig beretninger om den frivillige innsatsen fra våre støttespillere, ikke minst Arboretets venner. Alt rikt illustrert med bilder av aktivitetene.

Årringens botanisk-etymologiske språkspalte fortsetter, denne gang om ugress, de noe ufortjent forhatte kulturvekstene. Helt til slutt omtale av Knut Langelands bok om ugressene og om den åttende utgaven av klassikeren Norsk (Lids) Flora.