Presentasjon

Frokostmøte: Hva er status for norsk fagspråk og terminologi?

Velkommen til digitalt frokostmøte der vi presenterer resultatene fra undersøkelsen om norsk fagspråk og terminologi i universitets- og høyskolesektoren som ble gjennomført høsten 2022.

Bilde av en som skriver med penn i et dokument
Velkommen til frokostmøte der vi presenterer resultatene fra undersøkelsen.
Rambøll / undersøkelse om norsk fagspråk

UiB ved Språksamlingene og Språkrådet har fått gjennomført en undersøkelse for å kartlegge arbeidet som gjøres med norsk fagspråk og terminologi. Skriver de vitenskapelig ansatte på universiteter og høyskoler fagtekster på norsk, og har de gode vilkår for å gjøre det? Og hvordan kan universiteter og høgskoler legge til rette for at flere ansatte kan utvikle terminologi på norsk i faget sitt?

Det har vært et ønske om å vite mer om hvilket arbeid som gjøres med å vedlikeholde og videreutvikle norsk fagspråk, og i hvilken grad vitenskapelig ansatte bruker og utvikler norskspråklige terminologiressurser.

Trykk her for å se opptak fra frokostmøtet.

Nå foreligger resultatene, og vi ønsker velkommen til frokostmøte der Rambøll som har gjennomført undersøkelsen vil presentere resultatene. Det blir også innledninger og diskusjon og mulighet for å stille spørsmål etter presentasjonen.

Program:

08.30: Velkommen ved Margareth Hagen, rektor ved Universitetet i Bergen (UiB)

08.35: Presentasjon av resultatene fra undersøkelsen ved Benedikte Bakkeby Øverli, Rambøll

08.55: Kommentarer og diskusjon
4. min. innlegg av hver med kommentarer til resultatene i undersøkelsen med:

• Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
  • Margareth Hagen, rektor ved UiB
  • Åse Wetås, direktør i Språkrådet
  • Anine Kierulf, leder av ekspertgruppen for akademisk ytringsfrihet og førsteamanuensis, Universitetet i Oslo

09.15:  Plenumsdiskusjon og spørsmål og kommentarer fra publikum

09.30:  Avslutningsord ved Margareth Hagen, rektor ved UiB

Moderator: Marita Kristiansen, førsteamanuensis ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved UiB.

Møtet blir tegnspråktolket.