Nyhetsarkiv for Aktuelt

Doktorgradsprogrammet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) er unikt både i innhold, form og bredde. Det kombinerer en klassisk ph.d.-grad med et oppdrag for forskningen å bidra til å løse globale samfunnsutfordringer og er i tillegg i sannhet et ekte samarbeid mellom universiteter i det globale sør og det globale nord som har forent seg omkring en felles doktorgrad.
Universitetet i Bergen inviterer til kunnskapspolitisk toppmøte og samtaler om digital kompetanse, nedbygging av natur og hav under Arendalsuka 2024. Her finner du info om våre arrangementer.
Universitetet i Bergen er blant initiativtakerne til den europeiske kampanjen Research Matters. Kampanjen tar til orde for økte investeringer i forskning og innovasjon i EU og alle europeiske land.
Det unike ph.d.-programmet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) bidro aktivt til å gjøre 2024-utgaven av Bergen Summer Research School til noe helt spesielt, ved å bygge bro mellom ideer om vitenskapelig kunnskap og tradisjonell kunnskap omkring hav- og klimarelaterte spørsmål i løpet av to hektiske uker i Bergen.
Værmelding for verdensrommet, autonome seil, vertikal dyrking i vann og en medisinapp er bare fire av de åtte innovative ideene som får støtte av UiB idé i år.
Rekke på rekke av små solcellepaneler på hvitt underlag står oppstilt på taket av Dragefjellet skole. Der skal de bidra til lavere energikostnader og bedre energieffektivitet på et bygg som man tidligere trodde ikke var egnet for solceller.
Målinger av vekt og høyde hos 78.000 barn viser at forekomsten av overvekt og fedme delvis sank i årene før, men økte hos gutter gjennom pandemien.
Forskere ved UiB får finansiering til spennende grunnforskningsprosjekter innen biovitenskap og arkeologi.
Luftforurensning er et økende problem i verden, men det rammer ulikt. Barn, syke og eldre rammes hardest.
Konferansen Nordic Developmental Biology Societies & Michael Sars Symposium Joint Meeting ga et unikt perspektiv på de nyeste fremskrittene innen utviklingsbiologi, tiltrakk seg et mangfoldig publikum og styrket forbindelsene mellom nordiske og internasjonale institusjoner.
Mange kvinner opplever diffuse symptomer som hjernetåke, fatigue og mageplager i den første delen av svangerskapet. Banebrytende forskning fra UiB kan gi nye svar på hvordan genene kan utløse slike symptomer.
Muséplass 1 og Christies gate 20 er stengt som følge av demonstrasjonen.
Navneendring, justeringer i studieforskriften og etablering av et akademisk spin-out fond er saker universitetsstyret skal behandle i semesterets siste styremøte.
Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel overrakte i dag Holbergprisen til den kamerunske forskeren Achille Mbembe, for hans arbeider innen historie og politisk filosofi.
Se den offisielle prisutdelingsseremonien for Holbergprisen og Nils Klim-prisen torsdag klokken 14.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kunngjorde i dag at vinneren av Holbergprisen i skolen 2024 er Erika Lind-Larsen, med prosjektet «Lost in Translation?».
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.

Sider