Nyhetsarkiv for Aktuelt

Korona-handteringa gjekk stort sett bra, men på ei rekkje område utfordra smitteverntiltaka rettsstaten, ifølgje professor Eirik Holmøyvik. Saman med 20 andre juss-ekspertar har han gjeve ut ei bok som granskar reguleringa av krisa frå starten av, på alle rettslege nivå.
Kommunestyre- og fylkestingsvalget er rett rundt hjørnet. Denne typen valg er annerledes enn Stortingsvalg, for i realiteten er det rundt 370 lokale valg, forteller statsviter Anne Lise Fimreite.
Professor Preben Aavitsland ved Pandemisenteret leder i sommer to internasjonale komitéer oppnevnt av WHOs generaldirektør for å gi WHO råd om hvordan covid-19-pandemien og m-kopper-utbruddet bør håndteres de nærmeste årene.
Rettsvitenskap, medisin og psykologi holder stand som de mest populære utdanningene ved UiB. Teknologi- og mediefag har flest søkere per studieplass.
Universitetet i Bergen (UiB) har som første partner i Skandinavia inngått en samarbeidsavtale med det verdensledende Massachusetts Institute of Technology (MIT) om et såkornmiddelfond for å utvikle samarbeid innen humaniora og samfunnsvitenskapene.
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) har deltatt som UiB FRAM-pilot i litt over et år. I løpet av våren har de testet ut møtefrie dager, bruk av Teams som alternativ til e-post, og lokal opplæring i IT-systemer for å frigjøre mer tid til forskning.
Selv om professor emeritus Jan Fridtjof Bernt fyller 80 år, er han førstevalget når journalistene ringer for juridisk eksperthjelp. Samfunnsengasjementet hans er like sterkt som før.