Nyhetsarkiv for Aktuelt

Korona-handteringa gjekk stort sett bra, men på ei rekkje område utfordra smitteverntiltaka rettsstaten, ifølgje professor Eirik Holmøyvik. Saman med 20 andre juss-ekspertar har han gjeve ut ei bok som granskar reguleringa av krisa frå starten av, på alle rettslege nivå.
Kommunestyre- og fylkestingsvalget er rett rundt hjørnet. Denne typen valg er annerledes enn Stortingsvalg, for i realiteten er det rundt 370 lokale valg, forteller statsviter Anne Lise Fimreite.
Professor Preben Aavitsland ved Pandemisenteret leder i sommer to internasjonale komitéer oppnevnt av WHOs generaldirektør for å gi WHO råd om hvordan covid-19-pandemien og m-kopper-utbruddet bør håndteres de nærmeste årene.
Rettsvitenskap, medisin og psykologi holder stand som de mest populære utdanningene ved UiB. Teknologi- og mediefag har flest søkere per studieplass.
Universitetet i Bergen (UiB) har som første partner i Skandinavia inngått en samarbeidsavtale med det verdensledende Massachusetts Institute of Technology (MIT) om et såkornmiddelfond for å utvikle samarbeid innen humaniora og samfunnsvitenskapene.
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) har deltatt som UiB FRAM-pilot i litt over et år. I løpet av våren har de testet ut møtefrie dager, bruk av Teams som alternativ til e-post, og lokal opplæring i IT-systemer for å frigjøre mer tid til forskning.