Tore Tungodden blir ny universitetsdirektør

Styret ved Universitetet i Bergen (UiB) har ansatt Tore Tungodden som universitetsdirektør.

Portrettbilde av Tore Tungodden, universitetsdirektør ved UiB
Tore Tungodden er ansatt som ny universitetsdirektør ved UiB.
Eivind Senneset, UiB

Tungodden har vært fungerende universitetsdirektør siden nyttår, assisterende universitetsdirektør siden 2015 og har lang erfaring fra ulike lederstillinger ved universitetet. Han er utdannet cand.polit. i medievitenskap og er 56 år.

Rektor Margareth Hagen svært fornøyd med tilsetningen.

– Jeg er glad for at Tore Tungodden har takket ja til jobben som universitetsdirektør. Med Tore får vi en leder med inngående kjennskap til sektoren og Universitet i Bergen. Tore er en strategisk og resultatorientert leder, med solid ledererfaring og faglig tyngde. Alt dette vil komme godt med i de spennende prosessene UiB skal i gang med i årene som kommer, sier Hagen.

Tore Tungodden tiltrer med en gang, og er glad for tilliten.

– Jeg er takknemlig for tilliten universitetsstyret har gitt meg. Universitetet i Bergen er en av Norges ledende kunnskapsinstitusjoner og en av de største og mest internasjonale arbeidsplassene i Bergen. Det er et privilegium å få gå inn i direktørrollen i en organisasjon med så dedikerte og dyktige ansatte, sier Tungodden.

– Universitetet står foran mange store oppgaver og prosjekter som jeg vet vil løfte universitetet og Bergen. Det blir spesielt viktig å bidra til gjennomføringen av universitets strategi og legge til rette for det viktige arbeidet i våre fagmiljøer, slik at UiB fortsetter å styrke seg som et internasjonalt forskningsuniversitet, avslutter han.