Arrangement

Kunnskapspolitisk toppmøte

Universitetet i Bergen og Khrono inviterer til kunnskapspolitisk toppmøte under Arendalsuka. Se toppmøtet direkte her, torsdag 17. august klokken 12.15.

Arendalsuka 2023: Kunnskapspolitisk toppmøte

Se kunnskapspolitisk toppmøte her fra klokken 12.15.

Vi lever i en tid preget av store kriser som pandemi, krig i Europa og global oppvarming.

Disse er felles samfunnsutfordringer som også vil kreve betydelige omstillinger innenfor forsknings- og utdanningssektoren.

Hva skal til for at Norge skal lykkes i den nye tidsalderen? Hva er kunnskapsbehovet og hvilken forskning blir viktig for oss i fremtiden.

Universitetet i Bergen og Khrono inviterer toppolitikere og ledere fra sentrale forsknings- og utdanningsinstitusjoner til kunnskapspolitisk toppmøte der vi tar debatten.

• Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær (Sp), Kunnskapsdepartementet
  • Kari-Anne Jønnes, stortingsrepresentant, Høyre
  • Lise Selnes, stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
  • Himanshu Gulati, stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet
  • Margareth Hagen, rektor, Universitetet i Bergen
  • Anne Borg, rektor, NTNU
  • Guro Elisabeth Lind, leder, Forskerforbundet
  • Tove Lie, ansvarlig redaktør, Khrono

Moderator: Siri Kleiven Strøm.

I forbindelse med arrangementet har Opinion gjennomført en undersøkelse for Universitetet i Bergen om befolkningens holdning til forskning og utdanning.

Her er en oversikt over UiBs arrangementer under Arendalsuka.