– En milepæl er nådd

I løpet av de siste dagene er 53 studenter ferdige med sin mastergrad i undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Det er rekordhøye søkertall til kullet som begynner til høsten.

En rekke avgangsstudenter på scenen i UiBs aula.
Masterseremoni i Universitetsaulaen.
Thor Brødreskift

Høsten 2017 ble landets første masterutdanning i undersøkende journalistikk etablert ved Universitetet i Bergen.

– Fra de første uteksaminerte i 2019 og frem til juni 2024, har vi nå 53 uteksaminerte. Å nå de 50 første var en milepæl, sier Lars Arve Røssland, førsteamanuensis og faglig ansvarlig for journalistikkprogrammet ved UiB.

– Studentene møter et unikt team av praktikere og teoretikere, som til sammen gir studentene en helt særegen faglig kombinasjon. Studentene lærer systematikk og grundighet. De lærer om det som er kjerneoppgaven i journalistikken: å informere om kritikkverdige forhold i samfunnet og bidra til at urett og overgrep blir avslørt, sier Røssland.

SUJOs senterleder Per Christian Magnus og reportasjeleder Kristine Holmelid underviser på masterstudiet og er veiledere for studentenes praktiske oppgaver.

– Fikk en full verktøykasse

De ferdige kandidatane har i stor grad fått jobb i journalistikken.

– NRK og TV 2 er de enkeltmediene som så langt har hatt størst glede av våre ferdige kandidater, sier Røssland.

Jenny Westrum-Rein jobber som nettjournalist i NRK P3 og ble ferdig med masterstudiet våren 2023.

– Studiet utstyrte meg med en full verktøykasse for å tilnærme meg journalistiske prosjekter med god metodikk fra start. Gjennom studiet lærte jeg masse om journalistiske metoder, ideutvikling, kildekontakt og etikk. Studiet gav meg også evnen til å reflektere rundt og diskutere egne valg og beslutninger, både fortløpende i prosessen og i etterkant, sier Westrum-Rein.

Anne Jo Lexander fullførte masterstudiet våren 2021 og er gravejournalist i NRK Innlandet:

– Jeg lærte blant annet at de færreste gravesaker er en rett linje fra A til B, slik de ofte kan fremstå. Du må gjennom en drøss lovende spor som ender som nedturer og blindveier. Det kan være tilfeldigheter, kombinert med hard jobbing, som fører til gjennombrudd selv for gravende journalister.

Økning på 67 prosent

Vilde Midtbø Ulsten jobber i breakingavdelingen i TV 2, og var også ferdig med master i undersøkende journalistikk i 2021.

– Selv om store deler av arbeidshverdagen min er å følge det løpende, så bruker jeg også graving i jobben, i alt fra verifisering til kildepleie. Grunnkunnskapen vi lærte på masteren er absolutt noe som er sentralt i jobben, selv om jeg ikke jobber fast med graving i det daglige, sier Midtbø Ulsten.

Kampen om å komme inn på masterstudiet i undersøkende journalistikk ved UiB blir hardere og hardere. Til kullet som starter nå til høsten er det 70 søkere på førsteprioritet. Det er en økning på 28 studenter, eller 67 prosent, fra 2023.

Studentene kommer inn på studiet via to veier: Enten på bakgrunn av karakterer basert på bachelor i journalistikk eller tilsvarende, eller via en kombinasjon av utdanning og journalistisk erfaring.

– De som kommer inn via erfaring må skrive et motivasjonsbrev for å bli vurdert til studiet, sier Røssland.