Dannelse og innovasjon
Universitetene skal dekke samfunnsbehov, men de skal også være forut for sin tid. Dannelseskonferansen "Education for Innovation?" tar debatten om innovasjon.
Hovedinnhold
Følg dannelseskonferansen direkte fra 10-17.
For fire år siden fant studenter på Universitetet i Tübingen i Tyskland ut at de ville gjøre noe med den gamle floskelen "bærekraftig utvikling". I 2008 arrangerte de et symposium ved navn "Greening the University", som handlet om å gjøre universitetet bærekraftig i både undervisning, forskning og administrasjon.
I dag jobber Universitetet i Tübingen med å kraftig redusere bruken av energi, vann og papir, samtidig som de tilbyr studier i ulike miljøspørsmål.
Under dannelseskonferansen "Education for Innovation?" på UiB torsdag 8. november kommer blant annet studenter fra Tübingen for å fortelle om prosjektet og delta i debatter.
– Universitetene har et klassisk samfunnsoppdrag innrettet mot profesjonsutdanning og forhåndsbestemte samfunnsbehov. Men når det gjelder forskning og utdanning er universitetenes samfunnsoppdrag å være forut for sin tid, å være et korrektiv til samfunnet ved å produsere nye ideer, ny kunnskap, nye ferdigheter og nye måter å gjøre ting på. Denne nyskapingen skal ikke rettes inn mot behovene til et marked, sier førsteamanuensis Jan Reinert Karlsen.
Han er programansvarlig for dannelseskonferansen, hvor også studenter fra Universitetet i Bergens dannelsesemner skal delta i paneldebattene.
Ikke bare gründere
Bakgrunnen for konferansen er politiske initiativ om at universitetene i mye sterkere grad skal satse på innovasjon. Ønsket er å ha en kritisk refleksjon og problematisering over det som vil innebære en ny retning i universitets- og kunnskapspolitikken.
– Det man ønsker med denne politikken er to ting. Det ene er fortsatt økonomisk vekst, det andre er å løse de store samfunnsutfordringene i vår tid. Fra EUs hold heter det at den eneste løsningen på disse utfordringene er innovasjon. Vi vil problematisere denne smale tankegangen, og se om disse målene i det hele tatt kan nås gjennom en innovasjonspolitikk, sier Karlsen.
Også innen utdanningen er dannelsestanken viktig. For om universitetene kun utdanner gründere, får samfunnet de menneskene det trenger?
– Universitetene utdanner ikke bare mennesker som skal inn i næringslivet, men i en hel rekke ulike sektorer og arbeidsplasser i tillegg til at de skal være aktive samfunnsborgere. Om vi operasjonaliserer EUs inovasjonspolitikk ved universitetene, får samfunnet selvstendig kritisk tenkende mennesker som er i stand til å drive intellektuell og teknologisk nyskaping og som er i stand til å adressere de store samfunnsutfordringene i vår tid? spør Karlsen.
En viktig del av konferansen er hvordan man legger til rette for dannelsen ved universitetene, og der kommer Dannelsesemnene ved UiB og Greening the University inn.
– Dette er to eksempler på hvordan dannelse benyttes for å adressere de store samfunnsutfordringene i vår tid, sier Karlsen.
Dannelse sentralt i studiene
Viserektor for utdanning Kuvvet Atakan sier at dannelse er en integrert del av utdanningen ved et internasjonalt anerkjent forskningsuniversitet.
– Vi ser på dannelse som en viktig del av studentenes utvikling både faglig og personlig, sier Atakan.
Han forteller at både den akademiske institusjonen og arbeidsgiverne i samfunnet legger stor vekt på at mennesker har selvstendighet og evne til kritisk refleksjon, evne til å bruke kunnskapen sin på nye områder, og evnen til å tilegne seg ny kunnskap.
– Dannelse står veldig sentralt i våre studier. På den ene siden skal studentene ha den nødvendige faglige kunnskapen, og på den andre siden skal de videreutvikle sine personlige ferdigheter som skal hjelpe dem å takle fremtidens utfordringer, sier Atakan.
Paneldebatter om innovasjon
Konferansen innledes med en hovedtale av økonomen og samfunnsdebattanten Erik Reinert, som deretter skal diskutere universitetenes samfunnsoppdrag i et panel sammen med forsker innen nanoteknologi, Bodil Holst, fra UiB og Kirsti Jensen fra NTNU. Sistnevnte jobber med universitetet i ”kunnskapsøkonomien” i et doktorgradsarbeid, og sitter i Universitets- og høyskolerådets arbeidsgruppe som skal se på Norges innovasjonspolitikk i forhold til universitetene.
Dannelseskonferansen arrangeres årlig. Fjorårets konferanse var Universitetet i Bergens gave til Universitetet i Oslos 200-års jubileum.